Ola Hugoson, Polykemi AB,  från Ystad är en av Sveriges främsta entreprenörer

Ola Hugoson, Polykemi AB, utnämndes igår kväll till region Syds främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Ola Hugoson representerar region Syd när SM i entreprenörskap avgörs på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012.

Fv:
Christer Dahlén (ersättare för Carin Stoeckmann), Ola Hugoson, Sanna Nilsson (ersättare för Benny Nilsson) och Anders Bengtsson

Utnämningen skedde i samband med en entreprenörskväll på Slagthuset i Malmö, där flera av regionens mest framstående företagare samlats. På plats fanns också en oberoende jury som bestod av Hans Möller, VD Ideon Center, Rolf Elmér, Regionchef Svenskt Näringsliv, Bodil Roswall, VD på MINC, Eva Ohlstenius, Regionchef Företagarna, Göran Nilsson, Connect samt Peter Areskog, VD på Areco Steel.

Entreprenören Ola utvecklar plastbranschen
Ola Hugosons far startade Polykemi AB 1968. Affärsidén var då som nu att tillverka kundanpassade plastråvaror för industrin. Ola kom in i företaget 1981 och i dag jobbar ytterligare fem familjemedlemmar i Polykemi. Sedan Ola började i företaget har antalet anställda mer än femdubblats och omsättningen har gått från 45 till 843 miljoner. Polykemi har ända sedan 70-talet arbetat internationellt och har i dag ett antal utländska dotterbolag. Den utländska marknaden står för mer än 60 procent av företagets omsättning. Juryns motivering löd:
"En sann entreprenör med stora internationella visioner och med en tydlig ledarstil. Goda råd kan ibland vara dyra, men vad gör väl det, när man har going for gold 1,4."

Finalisterna som tävlade om titeln var:

• Anders Bengtsson, Aktiebolaget Stenströms Skjortfabrik
  • Benny Nilsson, Furninova Aktiebolag
  • Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne Aktiebolag
  • Helena Peters, NordiCare Ortopedi & Rehab AB
  • Kristina Levinsson & Bengt Åkesson, Kiviks Musteri AB
  • Mikael Jacobsson, Aktiebolaget Smidmek Eslöv
  • Ola Hugoson, Polykemi Aktiebolag
  • Per Ekelund, Scanunit Aktiebolag
  • Per Malmberg, MalmbergGruppen Aktiebolag

Juryn delade även ut tre specialpriser inom ramen för Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa Internationella Tillväxt”.

Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Carin Stoeckmann, Byggmästar'n i Skåne AB, som bygger till, om och nytt åt näringsliv och offentlig förvaltning. Juryns motivering löd:
"
Entreprenören som likt en skicklig dirigent styr sitt bolag och sin personal till stora framgångar inom en mansdominerad bransch. Inga utmaningar är för stora för vår vinnare som "alltid är redo"."

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Anders Bengtsson, AB Stenströms Skjortfabrik, som tillverkar och säljer exklusiva skjortor med tillhörande accessoarer. Juryns motivering löd:
"
En stilsäker entreprenör som klär modemedvetna människor i hela Europa"

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Benny Nilsson, Furninova AB, som erbjuder moderna individanpassade möbler till ett överkomligt pris. Juryns motivering löd:
"En fotbollsfantast har från det lilla källarföretaget skapat en global koncern med ett helt nytt koncept för möbelmarknaden."

Stundande SM i entreprenörskap
Ola Hugoson kommer nu att möta sju andra regionvinnare och göra upp om Sverigetiteln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum den 8 februari 2012 på Cirkus i Stockholm. Vinnaren går vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2012.

– Det ska bli mycket spännande att följa Ola i den nationella finalen. Förhoppningsvis går det även vägen där och då väntar VM i entreprenörskap i Monte Carlo våren 2012, säger Thomas Anvelid, regionalt ansvarig för Entrepreneur of the Year.

Läs mer om tävlingen i vårt pressrum och foton finns på:

Kontaktpersoner
Thomas Anvelid, Partner, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Syd, tfn 040-6931630
Hans Möller, juryordförande, tfn 046-286 86 00

Om utmärkelsen
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se