Oliver Lundgren vann entreprenörspriset Årets manliga stjärnskott

Bäst i Sverige i sin kategori är Karlshamnföretagaren Oliver Lundgren, Skolon AB, som igår tog emot utmärkelsen ”Årets manliga stjärnskott”. Priset delades ut vid Sverigefinalen av EY Entrepreneur Of The Year som hölls i Stockholms stadshus. Oliver Lundgren är vd och medgrundare av edtechbolaget Skolon, som har en plattform för skolor som samlar digitala verktyg och läromedel på ett ställe.

Den 27:e upplagan av entreprenörsutmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year i Sverige avgjordes under torsdagskvällen i Blå hallen i Stockholms stadshus. Oliver Lundgren var en av sex entreprenörer som tävlade om utmärkelsen i kategorin ”Årets manliga stjärnskott”. Det var en oberoende juryn som utsåg Oliver från Karlshamn till vinnaren.

Skolon startades med visionen om att göra digitalt lärande tillgängligt för alla. Resultatet blev en plattform för skolor som samlar digitala verktyg och läromedel från olika leverantörer på ett och samma ställe. I plattformen finns digitala skolböcker, appar, hjälpmedel och tjänster som gör skolan enklare och roligare för både lärare och elever. Initialt var det svårt att ta sig fram i en traditionell bransch, men med hårt arbete och envishet har Skolons team under ledning av Oliver Lundgren, företagets vd och medgrundare, skapat Sveriges mest snabbväxande edtechbolag. Målet är att Skolon ska bli en ledande aktör i Europa inom edtech.

Juryns motivering:
Motgångar och utmaningar har inte stoppat Oliver Lundgren från att starta företag. Initialt var det svårt att ta sig fram i en traditionell bransch, men envishet och hårt arbete gav resultat. Röda siffror blev svarta och kunderna fler och fler. Resan har bara börjat för denne entreprenör som drivs av att göra digitalt lärande tillgängligt för alla.

Oberoende jury med näringslivspersoner utsåg vinnarna
De främsta entreprenörerna i Sverige utsågs av en oberoende jury som består av nyckelpersoner inom svenskt näringsliv. Juryn granskar finalisterna utifrån tävlingens fyra kriterier och juryn leds av Günther Mårder. Övriga jurymedlemmar är Anna Mossberg, Azita Shariati, Susanne Najafi, Jonas Eriksson, Maria A Grimaldi, Lisa Rejler, Pär Svärdson, Claes Dinkelspiel och Thomas Karlsson.

Under finalkvällen i Stockholms prisas även Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt samt huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year. Det delades också ut två hedersutmärkelser; Årets sociala entreprenör och Family Enterprise Award.

Oliver Lundgren  rets manliga stjrnskott

Vinnarna i nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year den 9 februari 2023

• EY Entrepreneur Of The Year: Peter Carlsson, Northvolt AB, Stockholm
  • Årets kvinnliga stjärnskott: Madelene Törnblom, Maya Delorez AB, Uppsala
  • Årets manliga stjärnskott: Oliver Lundgren Skolon AB, Karlshamn
  • Bästa internationella tillväxt: Lars Eklund och Kenth Eklund, Sunds Fibertech Group AB, Timrå

För mer information: www.eoy.se
Pressbilder: www.flickr.com/photos/eoy_sweden/albums

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
För mer information om utmärkelsen, besök gärna
www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se