Per-Åke och Sven-Gunnar Andersson, EAB Aktiebolag är två av Sveriges främsta entreprenörer

Per-Åke och Sven-Gunnar Andersson från EAB Aktiebolag utnämndes i kväll till Norra Smålands främsta entreprenörer i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Per-Åke och Sven-Gunnar representerar region Norra Småland när SM i entreprenörskap avgörs på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012.

Utnämningen skedde i samband med en entreprenörskväll på Elite Stora Hotellet i Jönköping, där flera av regionens mest framstående företagare samlats. På plats fanns också en oberoende jury som bestod av Christina Hahn, VEM Personal i Sverige AB (ordf.), Frida Boklund, Företagarna, Lars Gerhardsson, LGBT Group AB (vinnare 2010), Jan Asplund, Contilia AB och Per-Olov Norlander, Rubato AB.

Familjeföretaget vill vara Smålandsstenars bästa arbetsgivare
EAB Aktiebolag är ett familjeföretag som tillverkar och monterar lagerinredningar, portar och stålbyggnader. Per-Åke och Sven-Gunnars pappa Erik startade företaget 1957 och började med att göra trappräcken och staket av stål hemma i källaren. Per-Åke och Sven-Gunnar tog över företaget 1984 och sedan dess har företaget växt kraftigt. I dag omsätter företaget ca 480 miljoner kronor och exporterar till Europa, Nordamerika och Asien.

Företaget satsar mycket på produktutveckling och var först i världen med att tänka lagerinredning i ett nytt perspektiv genom en trådlös plockrobot. Visionen för EAB är att inte bara ses som ett första val för kunderna utan också som en av traktens mest attraktiva arbetsgivare.

Juryns motivering löd:
Med småländsk företagaranda och produkter i världsklass har vinnaren byggt en långsiktigt hållbar och mycket lönsam verksamhet. Tack vare ständig utveckling av medarbetare och Göstas Tekniska Högskola är företaget ”built to last”.

Juryn delade även ut tre specialpriser inom ramen för Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa Internationella Tillväxt”. Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Åsa Storm, Stormtrivs AB som bedriver sin verksamhet inom hemservice. Juryns motivering löd:
"Årets vinnare har med stormande engagemang, stort hjärta och en mångkulturell organisation skapat ett växande och lönsamt företag i en omdiskuterad bransch."

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Marcus Samuelsson, I-sport Invest AB som driver sportaffärer. Juryns motivering löd:
"Vårt manliga stjärnskott har i rasande fart utvecklat sitt företag i en konservativ bransch. Med stark konceptutveckling och innovationsförmåga har vinnaren byggt en företagsgrupp där såväl tillväxt som lönsamhet går utöver det vanliga."

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Maths Johansson, Conform Collection AB som har ett brett sortiment av fåtöljer både när det gäller klädsel och funktion. Juryns motivering löd:
"Med välutvecklad fingertoppskänsla, ständig produktutveckling och unik design har vinnaren på kort tid fördubblat omsättningen och nått stora framgångar på världsmarknaden."

Om utmärkelsen
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se

Fonon finns på: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Kontaktpersoner