Peter Bronsman, Kopparbergs Bryggeri AB, är en av Sveriges främsta entreprenörer

Peter Bronsman, Kopparbergs Bryggeri AB, utnämndes ikväll till region Svealands främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Han kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

Peter Bronsman fick sitt pris under en entreprenörskväll på Örebro slott, där flera av regionens främsta företagare samlats. Priset utsågs av en oberoende jury.

Peter vände förlustverksamhet till succé

Kopparbergs Bryggeri har funnits sedan 1800-talet, från början med visionen att ta fram Sveriges godaste svagdricka. I början av 1990-talet var verksamheten på väg att upphöra, vilket den kanske hade gjort om inte Peter Bronsman såg potential i det gamla bryggeriet. 1994 tog han över Kopparbergs och har sedan dess drivit företaget med entusiasm och en orädd inställning.

Peter har drivit igenom stora satsningar under sin tid som vd, bland annat introduceringen av dagens sötare smak på päroncider. I dag omsätter Kopparbergs 2 miljarder och deras cider säljs i ett 30-tal länder. För Peter är det viktigt att medarbetarna är engagerade och delaktiga i företagets processer, något han kontinuerligt arbetar med att genom att visa sitt eget driv och sprida positiv energi. Hans mål är att medarbetarna ska känna samma stolthet att tillgöra Kopparbergs som han själv gör. Ambitionen är att kvalitet ska genomsyra alla produkter och att Kopparbergs ska vara kundens första val i hyllan.

Juryns motivering:
Han har vänt ett konkursbo till ett internationellt tillväxtföretag, utvecklat ett ledande produktsortiment och med en genomtänkt strategi slagit sig in på natio­nella marknader.

Stundande Sverigefinal i entreprenörskap

Peter kommer nu att möta sex andra regionvinnare och göra upp om den svenska titeln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013. Vinnaren går sedan vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2013.

– Att ha modet att köpa ett nedlagt bryggeri, lyckas omvandla detta och lansera en helt ny smak på cidermarknaden och dessutom bli världsledande. Det är oerhört imponerande, säger Christina Suvander, regionansvarig Entrepreneur Of The Year Svealand.

Specialpriser

Utöver huvudpriset delade juryn ut tre specialpriser inom ramen för Ernst & Young Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa Internationella Tillväxt”.

Christina Seton, Kixon AB

Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Christina Seton, Kixon AB, som erbjuder städning samt service- och seniortjänster. Juryns motivering löd:
Hon har i en pressad bransch fått ett ungt företag att växa snabbt med god lönsamhet och utformat nya tjänster efter individuella kundbehov.

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Sami Nurmi, Pingdom AB, som erbjuder en webbtjänst som gör att kunden kan kontrollera sin hemsida varje minut. Juryns motivering löd:
Han är serieentreprenör med ständigt nya idéer som får stort genomslag. Hans affärsmodell formar om marknaden och skapar nya konkurrensförhållanden.

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Thomas Vissgården, Isoflex AB, som utvecklar och marknadsför isloleringskoncept till framför allt tågindustrin. Juryns motivering löd:
Han når en extremt hög exportvolym med en unik produkt och etablerar sig som systemleverantör i framtidens transportsystem.

Den oberoende juryn bestod av:

• Susan Törne Henningsson, Adnova Ledarutveckling AB
  • Christer Dahl, Aktiv Företagsförmedling i Scandinavium KB
  • Urban Hermansson, Effect Management Development AB
  • Bo Sandberg, (ordf.), Tele & Datanät Fiberoptik i Örebro AB
  • Anne-Mari Alanen, Lyft & Kran i Karlskoga AB
  • Sara Sjöborg Wik, Myrina Invest AB

Region Svealand omfattar: Värmland, Örebro, Västmanland, Dalarna och delar av Södermanlands län.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiella leverantörer: Elite Hotels. Mediepartners: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se.

Mer information och pressrum: www.eoy.se

Bilder: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Kontaktpersoner:

Christina Suvander, Godkänd revisor FAR och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Svealand, tfn:070-266 51 70, christina.suvander@se.ey.com

Bo Sandberg, juryordförande för Entrepreneur Of The Year i region Svealand, tfn:070-8205500, bo.sandberg@tdfiberoptik.com