Peter Bronsman från Kopparbergs Bryggeri AB kan bli Sveriges främsta entreprenör

Den 7 februari samlas 700 personer i Blå Hallen i Stockholms stadshus för att se vem som blir Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Sju finalister tävlar om titeln och region Svealand representeras av Peter Bronsman, Kopparbergs Bryggeri AB.

Jakten på Sveriges främsta entreprenör pågick under hösten över hela landet. Från Skellefteå i norr till Malmö i söder har nära 600 entreprenörer nominerats – eldsjälar som arbetar hårt för att förverkliga sina drömmar och driva Sveriges utveckling framåt. Sju finalister har i hård konkurrens kvalificerat sig för att göra upp om titeln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year i finalen den 7 februari. Om Peter Bronsman vinner representerar han Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i vår.

Kopparbergs Bryggeri har funnits sedan 1800-talet, från början med visionen att ta fram Sveriges godaste svagdricka. I början av 1990-talet var verksamheten nedlagd men Peter såg potential i det gamla bryggeriet. 1994 tog han över Kopparbergs och har sedan dess lett företaget med entusiasm och en orädd inställning. Peter har drivit igenom stora satsningar under sin tid som vd, bland annat introduceringen av en päroncider med sötare smak. I dag omsätter Kopparbergs 2 miljarder och deras cider säljs i ett 30-tal länder. Peter arbetar ständigt med att sprida positiv energi bland sina medarbetare och hans mål är att de ska känna samma stolthet att tillhöra Kopparbergs som han själv gör.

Peter Bronsman, Kopparbergs Bryggeri AB, vann titeln Entrepreneur Of The Year i region Svealand. Nu tävlar han om Sverigetiteln.

Årets stjärnskott

Under kvällen avgörs även Sverigevinnarna i kategoripriserna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. Kvinnliga stjärnskott från region Svealand representeras i år av Christina Seton. Hon driver företaget Kixon ABsom erbjuder städning samt service- och seniortjänster.

Christina Seton tävlar för region Svealand i kategorin Årets kvinnliga stjärnskott.

Sami Nurmi tävlar om Sverigetiteln i kategorin Årets manliga stjärnskott. Han driver företaget Pingdom AB som erbjuder en webbtjänst som gör att kunden kan kontrollera sin hemsida varje minut.

Sami Nurmi har chansen att vinna titeln Årets manliga stjärnskott i Sverige.

SEB delar ut kategoripriset Bästa internationella tillväxt till den Entrepreneur Of The Year-finalist som lyckats bäst utomlands.

För mer information kontakta:

Christina Suvander, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Svealand, 070-266 51 70, christina.suvander@se.ey.com

Jenny Bildsten, pressansvarig Ernst & Young, 08-520 590 43, jenny.bildsten@se.ey.com

Kontaktuppgifter finalisterna:

Peter Bronsman 070-567 96 57

Christina Kixon 070-576 50 60

Sami Nurmi 070-797 88 77

Läs mer om tävlingen på: www.eoy.se Bilder finns på: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. Vinnaren av Entrepreneur Of The Year utses av en extern jury som bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiella leverantörer: Elite Hotels. Mediepartners: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se.