Peter Eckerström är regionens främsta entreprenör 2010

Peter Eckerström från företaget Colmec Holding AB i Norrköping utnämndes i går till region Östs främsta entreprenör 2010 i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Han representerar region Öst när Sverigefinalen avgörs i Blå Hallen, Stockholms stadshus den 3 februari 2011.

Utnämningen skedde i samband med en entreprenörskväll på Elite Grand Hotel i Norrköping, där flera av regionens mest framstående entreprenörer samlats. På plats fanns också en oberoende jury som utsåg kvällens vinnare. Juryn bestod av:

• Ewa Groppfeldt, IT-Hantverkarna Sverige AB, Linköping (ordförande)
  • Kurt Nilsson, KWD Group AB, Nyköping
  • Christian Berger, Lead Incubator, Linköping
  • Eva Gavatin, Linköpings Resebyrå AB (kvinnligt stjärnskott i region Öst 2008)
  • Anders Danielson, Presto Brandsäkerhet AB, Katrineholm (Entrepreneur Of The Year i region Öst 2009)

Juryns motivering:

”Peter Eckerström bedriver ett långsiktigt entreprenörskap där han sätter både kunder och medarbetare i fokus. Hans företag samarbetar och konkurrerar idag med välkända multinationella företag och han har med en imponerande drivkraft utvecklat sitt företag från en liten lokal verksamhet till att vara marknadsledande i sin bransch.”

”Om det fanns fler företagare som Peter Eckerström och de andra finalisterna skulle det inte saknas jobb eller framtidstro. Jag hoppas att vi i juryn men framförallt att de nominerade kan sprida lite av sin optimism till andra företagare. Alla kan växa och frodas.” säger juryordförande Ewa Groppfeldt.

Övriga finalister i tävlingen var:

• Bruno Carinci, Kontorab AB, Norrköping
  • Karl-Gustav Pettersson, KG:s Ägg AB, Linköping
  • Gunilla Ejeblad, Kee Plastics AB, Norrköping
  • Vasilios Zoupounidis, Sales Competence Sweden AB, Motala
  • Isabelle Wikner, Fogelvik Estate AB, Valdemarsvik
  • Sigge Bilajbegovic, PLC Invest AB (Platinum Cars), Norrköping
  • Margita Edström, Lärande i Östergötland AB, Norrköping
  • Bo Eriksson, Anatomic Sitt i Norrköping AB, Norrköping

Juryn delade även ut tre specialpriser inom ramen för Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa Internationella Tillväxt”.

Priset ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till:

Gunilla Ejeblad, Kee Plastics AB, Norrköping

Juryns motivering:

”Gunilla Ejeblad har satsat allt på att utveckla sitt företag från grunden. Med problemlösningsförmåga, uthållighet och fokus på kvalitet har hennes produkt nått en världsledande ställning i en smal men global nisch.”

--

Priset ”Årets manliga stjärnskott” gick till:

Bo Eriksson, Anatomic Sitt i Norrköping AB

Juryns motivering:

”Bo Eriksson har med hög innovationsgrad, kontinuerlig produktutveckling och stort yrkeskunnande utvecklat ett framgångsrikt företag. Med socialt ansvarstagande och familjärt ledarskap vinner han medarbetarnas och kundernas förtroende, även utanför Sveriges gränser.”

--

Priset ”Bästa internationella tillväxt”, som delas ut av SEB, gick även det till:

Gunilla Ejeblad, Kee Plastics AB, Norrköping

Juryns motivering:

Gunilla Ejeblad driver ett företag som successivt har utvecklat sin produkt till att idag vara världsledande. En produkt som kan tyckas vara enkel exporterar företaget idag till ca 70 länder. Konkurrenterna lyckas ej slå sig in på företagets marknader trots att man försöker göra kopior.”

Stundande SM och VM i entreprenörskap

Peter Eckerström kommer att representera regionen i Sverigefinalen som går av stapeln den 3 februari 2011 i Blå Hallen i Stockholms stadshus.

– Det ska bli mycket spännande att följa Peter i den nationella finalen. Förhoppningsvis går det vägen även där och då väntar World Entrepreneur Of The Year i Monte Carlo våren 2011, säger Andreas Thelander på Ernst & Young, som är ansvarig för tävlingen i region Öst.

Om utmärkelsen

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Entrepreneur Of The Year är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i över 140 städer i 50 länder. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Kriterierna som entreprenörerna bedöms utifrån är entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Region Öst omfattar Östergötland och Södermanland.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Tidningen Entreprenör. Supporter: Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm.Mer information finns på www.eoy.nu.

Tidigare vinnare i region Öst:

• 2009 Anders Danielson, Presto Brandsäkerhet AB, Katrineholm
  • 2008 Peter Hunt, Trading House Scandinavia AB, Norrköping
  • 2007 Crister Stark, Väderstad Verken AB, Väderstad
  • 2006 Ali Karimi, Pars-Gruppen AB, Linköping
  • 2005 Håkan Thysell, HTC Sweden AB, Söderköping
  • 2004 Percy Österström, Österströms Rederi AB, Norrköping
  • 2003 Bröderna Andersson, Econova AB, Norrköping
  • 2002 Bo Sundberg, TP Group Sweden AB, Norrköping
  • 2001 Kurt Nilsson, KWD Group AB, Nyköping
  • 2000 Ulf Eklöf, Stadium AB, Norrköping

Webb-Tv klipp från finalkvällen kan laddas ner från: http://www.clipsource.se/index.php?structureKey=null&page=searchResult&searchWord=Ernst+%26+Young

Pressrum och bilder: http://www.cisionwire.se/entrepreneur-of-the-year

Kontaktpersoner:

Andreas Thelander Marknadschef, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Öst,

tfn  0706-23 48 37.

Ewa Groppfeldt, Juryordförande region Öst, tfn 013-465 76 61.

Patric Nilsson, Ernst & Young, ansvarig Entrepreneur Of The Year i Sverige, tfn 0708-77 76 62,

patric.nilsson@se.ey.com