Peter Månsson, Infomaker Scandinavia, från Kalmar är en av Sveriges främsta entreprenörer

Peter Månsson, Infomaker Scandinavia, utnämndes ikväll till region sydosts främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Han kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

Peter Månsson, Infomaker Scandinavia

Peter Månsson tog emot sitt pris under en entreprenörkväll på Växjö Konserthus, där flera av regionens främsta företagare samlats. Priset utsågs av en oberoende jury.

Peter hittar lösningar på it-utmaningar i mediebranschen

Peter Månsson är vd för och delägare i Infomaker, som arbetar med utveckling av programvara och konsulttjänster för mediebranschen. I dag är de Nordens ledande leverantör av tjänster och system för tidnings- och mediehus. Infomaker utvecklar helhetslösningar som gör det möjligt att producera, publicera och arkivera redaktionellt material för tryckta tidningar, webb, mobil och läsplattor. Bland kunderna finns Bonnier, Aftonbladet, Stampen och Gota Media. Målet är att bli världsledande inom tryckt och digital publicering för professionella mediehus.

Peter är till stor del självlärd inom it. Han vill ständigt utveckla sina kunskaper och är duktig på att snappa upp och utveckla trender inom teknik och media. Intresset gör att Infomaker kan vara med och påverka i den snabbföränderliga branschen. En annan framgångsfaktor för Infomaker är förmågan att hitta lösningar på kundernas utmaningar, där ett nära samarbete och goda relationer är avgörande.

Juryns motivering:

Årets Ernst & Young Entrepreneur of the Year har revolutionerat ett traditionellt arbete till nya moderna system och lockat branschen, såväl stora som små, att investera i och använda produkten. Entreprenören har i dialog med sina kunder utvecklat en bättre och smartare produkt för marknaden. Tack vare öppenhet och mod har entreprenören även lyckats få kunden att investera i utvecklingen av produkten och tillsammans har de skapat en stor skillnad på branschens sätt att arbeta. Bolaget har en mycket bra lönsamhet och en stor potential på den större marknaden.

Stundande Sverigefinal i entreprenörskap

Peter Månsson kommer nu att möta sex andra regionvinnare och göra upp om den svenska titeln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013. Vinnaren går sedan vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2013.

– Peter är en fantastisk entreprenör som är viktig att uppmärksamma – för sitt imponerande företagande men också eftersom han är en lokal och regional symbol för framgångsrikt entreprenörskap. Att ha en entreprenör att identifiera sig med väcker drivkraften hos framtida potentiella företagare i regionen, säger Henrik Jonsson, ansvarig för Ernst & Young Entrepreneur of The Year i region sydost.

Specialpriser

Utöver huvudpriset delade juryn ut tre specialpriser inom ramen för Ernst & Young Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa internationella tillväxt”.

Anna Lindqvist, AB Sven Jeppsson

Priset för ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till Anna Lindqvist, AB Sven Jeppsson, återförsäljare av Volkswagen, Audi, Skoda och Scania lastbilar. Juryns motivering löd:

Årets kvinnliga stjärnskott går till en entreprenör som visat på starkt ledarskap i en traditionell bransch. Hon har förändrat synen på sin bransch både internt och externt och lyckats ändra fokus från produkt till kund med lyckosamma resultat som följd. Entreprenören har ett stort samhällsengagemang både i sin hemtrakt men också världen över.

Ola Petersson, Blekinge Flis AB

Priset för ”Årets manliga stjärnskott” gick till Ola Petersson, Blekinge Flis AB, som närproducerar och levererar flis för uppvärmning för att ta fram miljövänlig energi på ett miljövänligt sätt. Juryns motivering löd:

Årets manliga stjärnskott går till en ung, orädd entreprenör som lyckats göra helt tvärtom emot vad alla andra i branschen gör. Han är innovativ och ser hela kedjan när han utvecklar sitt företag med mycket hjärta. Han har ett stort miljöperspektiv, brinner för sin produkt och har varit duktig på att skapa nya och värdefulla nätverk, kontakter och styrelse. Där andra ser biprodukter ser vårt stjärnskott kärnprodukter och lönsamhet. Med sitt personliga engagemang har han lyckats bygga förtroende hos befintliga och nya kunder och på så vis skapa starka och långsiktiga kontrakt.

Andreas Svensson, Fogmaker International AB

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” gick till Andreas Svensson, Fogmaker International AB, som erbjuder släckningssystem till bussar på en global marknad. Juryns motivering löd:

Priset för Bästa internationella tillväxt går till en entreprenör som med sina produkter räddar liv i hela världen. Företaget har en export på 85 % till över 50 länder i 6 världsdelar. Företaget har mycket god lönsamhet. Tillväxtmöjligheterna är enorma med hela världen som har behov av företagets produkter. Entreprenören har visat på mod och vilja att stå för sin produkt när svårigheter vändes till trogna partnerskap.

Den oberoende juryn bestod av:

• Anna Barkevall, (ordf.), KronoCamping Böda Sand AB
  • Göran Mellström, Mekka Traffic AB
  • Linda Jonsson, Cazpino AB
  • Anna Stenström, Mustasch Reklambyrå AB
  • Torsten Nilsson, Nelson Garden AB

Region sydost omfattar Blekinge, Kalmar och Kronobergs län.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Mediapartner: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Lokal mediapartner: Barometern, BLT.se och Smålandsposten. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se.

Information och pressrum: www.eoy.se

Bilder: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Kontaktperson:

Henrik Jonsson, Godkänd revisor och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Sydost, tfn: 0455-30 91 17, 0702-67 77 66, henrik.jonsson@se.ey.com

Anna Barkevall, KronoCamping Böda Sand AB, juryordförande, tfn: 0485-222 00, 0706-00 49 51