Sara Sjöborg Wik från Örebro är en av Sveriges främsta entreprenörer

Sara Sjöborg Wik, Myrina Invest AB, utnämndes i kväll till region Närke/Värmlands främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year.  Sara representerar region Närke/Värmland när SM i entreprenörskap avgörs i Blå Hallen, Stockholms stadshus den 3 februari 2011.

Utnämningen skedde i samband med en entreprenörskväll på Örebro Slott, där flera av regionens mest framstående företagare samlats. På plats fanns också en oberoende jury som bestod av:

• Urban Hermansson – Effect Management Development AB
  • Lars Wingefors – Nordic Games Holding AB
  • Bo Sandberg – Tele & Datanät Fiberpotik i Örebro AB
  • Therese Hedén – Hedén & Jungander AB
  • Lena Bergström – Hotell Frykenstrand AB

Entrepeneur Of The Year, region Närke/Värmland blev:

• Sara Sjöborg Wik, Myrina Invest AB, Örebro.

”Vår vision är att hela tiden vara bäst i klassen på det vi gör. Våra ledord är engagemang, goda relationer och långsiktighet” http://www.myrinainvest.se

Juryns motivering:

”Sara Sjöborg Wik lyfter med egna medel och ett modernt ledarskap entreprenörskap till en ny nivå. Hon ger riskkapital en skapande, mer sofistikerad innebörd, där hennes motto, excellens, utmärker verksamhet, tillväxt och lönsamhet.”

”Det är ett starkt startfält som ska göra upp om titeln Entrepreneur Of The Year här i region Närke/Värmland. Det är en svår men ärofylld uppgift att utse en vinnare. De här entreprenörerna förtjänar verkligen att uppmärksammas och hyllas. De är de som skapar tillväxt och inspirerar andra till att starta företag” säger Bo Sandberg, juryledamot.

Finalisterna som tävlade om titeln var:

• Anders Persson – A Perssons Affärsutveckling AB, Degerfors
  • Dan Larsson och Daniel Jansson – Headlight AB, Örebro
  • Conny Grimling och Hans Hammarin – Kumla Plastprojekt AB, Kumla
  • Sara Sjöborg Wik – Myrina Invest AB, Örebro
  • Petra Peterson – Örebro Lokaltransporter AB, Örebro
  • Lars Johansson – Örebro-Göteborg Samkörningsaktiebolag, Örebro
  • Mikael Petersson och Tommy Olsson – Tomp Beer & Spirits AB, Örebro
  • Daniel Frykestam – Bjälverud Store AB, Sunne
  • Kerstin Leufven – Passal Gruppen AB, Kristinehamn
  • Kenneth Wahlström – KEWAB, Karlstad

Juryn delade även ut tre specialpriser inom ramen för Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa Internationella Tillväxt”.

Priset ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till:

• Kerstin Leufven, Passalgruppen AB, Kristinehamn:

”Det är andra värden än pengar som ger mig energi”. http://wwww.passal.se

Juryns motivering:

”I en känslig nisch leder Kerstin Leufven en snabbt växande verksamhet med värderingar som ledstjärna och bidrar med stor trovärdighet till en högre etik i branchen”

--

Priset ”Årets manliga stjärnskott” gick till:

• Daniel Frykenstam, Bjälverud Store AB, Sunne:

”Jag vill skapa arbetstillfällen i min egna hembygd, till 2015 skall verksamheten vara fördubblad”. http://bjalverud.se/

Juryns motivering:

”Daniel Frykestam har med en genuin känsla för kundernas behov och en stark inre drivkraft lyckats skapa ett snabbt växande företag baserat i glesbygden. Hans positiva personlighet genomsyrar företaget och lägger grunden till det unika servicekoncept, som skapar kundlojalitet”

--

Kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt”, som delas ut av SEB, gick till:

• Anders Persson, A Persson Affärsutveckling AB, Degerfors:

”Jag vill att företaget skall bli än mer globalt och att det skall platsa på börsen, utan att vara börsnoterat”. http://www.apaab.com/

Juryns motivering:

”Anders Persson bryter ny mark internationellt i en traditionell bransch och bidrar till en effektivare struktur, med positiva miljöeffekter”

Stundande SM i entreprenörskap

Sara Sjöborg Wik kommer nu att möta åtta andra regionvinnare och göra upp om Sverigetiteln Entrepreneur Of The Year. Finalen äger rum den 3 februari 2011 i Blå Hallen, Stockholm. Vinnare går vidare till den internationella finalen i Monte Carlo våren 2011.

– Det ska bli mycket spännande att följa Sara Sjöborg Wik i den nationella finalen. I vårt arbete på Ernst & Young ser vi dagligen bevis på hur mycket framgångrika företag betyder för Sverige, vi vill därför också belöna personerna bakom företagen, säger Christina Suvander, ansvarig för Entrepreneur Of The Year, region Närke Värmland.

Om utmärkelsen
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.nu

Webb-Tv klipp från finalkvällen kan laddas ner från: http://www.clipsource.se/a/VxRUkbNm-JNvOCYT2CISLA/?rand=20437&return=true

Pressrum och bilder: http://www.cisionwire.se/entrepreneur-of-the-year

Christina Suvander, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Närke/Värmland,

tfn  0702-66 51 70.

Bo Sandberg, juryledamot, region Närke/Värmland, tfn 0708-20 55 00.