Schysst Käk-grundarna är Svealands främsta entreprenörer 2023

Bröderna Alex och Amir Kheirmand från Västerås, som står bakom kebabsuccén Schysst Käk AB, vann utmärkelsen som Svealands främsta entreprenör under regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2023. Under galakvällen i Västerås tog även Julia Haglöf, vd för familjeföretaget Sacci AB emot pris i kategorin ”Entrepreneurial Winning Women” och Jonas Bosell & Janne Ås, dykföretaget UW Tech AB, tog emot utmärkelsen ”Young Entrepreneurship Of The Year”.  Anna-Carin Månsson, 1080 Motion AB, prisades för ”Best International Growth”.

Utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year är halvvägs igenom sin turne av totalt sex regioner innan den nationella finalen i Stockholm 1 februari. Det blev Alex och Amir Kheirmand, Schysst Käk AB, som tog emot årets utmärkelse i Svealand under onsdagens regionfinal i Västerås.

2014 vann Amir Kheirmand tävlingen Sveriges Mästerkock, det blev starten för Schysst Käk. Idén var att skapa ett liknande koncept för kebab som idag finns för tacos, där allt konsumenten behöver för en kebabkväll finns samlat i en hylla hos sin närmsta livsmedelsbutik. I dag är Schysst käk störst i Sverige på hemmakebab och i sortimentet finns allt från kebab, falafel och gyros till såser, bröd och tillbehör. Målet är att fortsätta växa i Sverige, men även i andra delar av Europa.

Juryns motivering löd:
Varför nöja sig med att sikta mot trädtopparna, när man kan rikta sin blick mot stjärnorna? Att omvandla motgångar till framgångar och finna nya passioner, att förstå att det enkla är bra och att nyckeln till framgång ligger i en mätt mage. Och med rätt kebab kan man alltid hålla riktningen, även i affärsvärlden.

Den oberoende jury som korade vinnarna i region Svealand leddes av juryordförande Linda Take, styrelseproffs och investerare, Pauline Grindvall, grundare av My Perfect Day, Gerald Engström, grundare av SystemAir AB, Anders Wall, vd Dormy Golf och regionvinnare 2020 samt Mårten Åkeson, vd och grundare av Proteinbolaget AB.

Entreprenörer från Borlänge, Falun och Västerås prisades också under regionfinalen
Under galakvällen tog också Borlänges Julia Haglöf, vd för det anrika företaget inom bärutrustning - Sacci AB, emot utmärkelsen ”Entrepreneurial Winning Women”. Jonas Bosell & Janne Ås från Falun  tog emot ”Young Entrepreneurship Of The Year” för sitt arbete med UW Tech AB som med undervattensrobotar och dykare löser komplexa uppdrag under vattenytan. ”Best International Growth” delades ut till Västerås Anna-Carin Månsson, 1080 Motion AB som är världsledande inom sin nisch av avancerad träning- och rehab-teknik med kunder i sportligor som NHL och Premier League. Samtliga vinnare går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 1 februari 2024.
Läs mer om alla finalisterna här.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilder:www.flickr.com/eoy_sweden

Jurymotiveringar för övriga priser i region Svealand:

Entrepreneurial Winning Women - Julia Haglöf, Sacci AB
När mod och nyfikenhet skapar möjligheter och när man injicerar ett gammalt bolag med en ung själ och ett sinne som enbart ser potential, då spelar det ingen roll att man har den gamla affärsidén som en ryggsäck, siktet är ändå ställt framåt.

Young Entrepreneurship Of The Year - Jonas Bosell & Janne Ås, UW Tech AB
När komplexitet och utmaningar är drivkraften för att skapa något enkelt och säkert, spelar det ingen som helst roll att man inte alltid har näsan ovanför vattenytan – luft och framgång strömmar till ändå.

Best International Growth – Anna-Carin Månsson, 1080 Motion AB
Med en stadig tillväxt och stort fokus på den internationella marknaden har de genom vetenskap och modern teknik skapat ett bolag som utvecklar atleter i Premier League, NHL och SHL. Nu bygger denna exportstjärna vidare genom att förbättra hälsa och träningsmöjligheter för ambitiösa motionärer.

Marie Olander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Svealand, marie.olander@se.ey.com, 072-183 24 99
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, miriam.franzen@se.ey.com, 073-544 82 80

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Woman, Young Entrepreneurship of The Year och Best International Growth.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se