Sportbilspionjären är södra Sveriges bästa entreprenör 2023

Christian Von Koenigsegg, Koenigsegg Automotive AB, vann utmärkelsen som Sydsveriges främsta entreprenör under regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2023. Under galan prisades även juveleraren Amanda Weibull Laurell, LWL Invest AB, i kategorin ”Entrepreneurial Winning Women” och de tekniska kreatörerna bakom Aqualon Waterjet Technology Sweden AB, Andreas Nilsson och Daniel Nilsson Lindell, tog emot ”Young Entrepreneurship Of The Year”. Daniel Melkersson, som grundat tech-bolaget inom platsmarknadsföring PinMeTo AB, mottog priset för ”Best International Growth”.

Utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year har nått sin sista region innan den nationella finalen. Det blev sportbilsentreprenören Christian Von Koenigsegg, Koenigsegg Automotive AB från Änglaholm, som vann årets utmärkelse i onsdagens regionfinal som hölls på Eleda Stadion i Malmö.

Christians vision har sedan starten varit att skapa ett svenskt sportbilsmärke och att introducera miljötänket i sportbilsbranschen. Koenigsegg blev det första företaget i världen som tillverkade en sportbil som kan köras på miljöbränslet E85. I dag producerar bolaget endast bilar på beställning. Nästan alla komponenter i bilarna tillverkas och utvecklas i Ängelholm. Varje bil tar cirka fyra månader att bygga, vilket gör att antalet bilar på marknaden är få. Trots detta är Koenigsegg känt över hela världen och bolaget fortsätter att satsa på utveckling av sin teknik och specialkomponenter.

Juryns motivering löd:
Med avsaknad av både erfarenhet och startkapital har den här entreprenören utvecklat och förverkligat sin barndomsdröm. Med ett brinnande intresse för teknik och med en stark tro på att ”göra det omöjliga möjligt” har entreprenören skapat en innovativ nisch i en bransch som dominerats av globala jättar. Med ett starkt varumärke lockar företaget idag medarbetare från hela världen till fabriken i Ängelholm. Som innehavare av flera rekord och med mottot ”No fear of failure” finns det inget som kan stoppa den här entreprenörens framfart.

Den oberoende jury som korade vinnarna i region syd leddes av juryordförande Karolin Jeppsson, grundare och ägare, Explore h.t.c AB, Peter Areskog, ägare och vd för Areco-koncernen, Elisabeth Brevenson, vd Brakeson AB, Per Hidenius, ledamot i Hypergene AB, Alexander Wachtmeister Da Silva, medgrundare i Telavox AB, Lena Holst, vd Starka AB samt Henrik Hallgren, grundare av Parkster AB.

Fler entreprenörer från Malmö och Karlskrona prisades också under regionfinalen
Under galakvällen delades det även ut pris till Malmös Amanda Weibull Laurell, LWL Invest AB, som vann ”Entrepreneurial Winning Women”. Karlskronas Andreas Nilsson och Daniel Nilsson Lindell, grundare av Aqualon Waterjet Technology Sweden AB som utvecklar och säljer produkter till vattenskärningsbranschen, tog emot priset ”Young Entrepreneurship Of The Year”.

Priset ”Best International Growth” delades ut till Malmös Daniel Melkersson, medgrundare till PinMeTo AB som ett av världens ledande mjukvaruföretag inom platsmarknadsföring och lokal sökmotoroptimering (SEO). Samtliga vinnare går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 1 februari 2024.Läs mer om alla finalisterna här.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilderwww.flickr.com/eoy_sweden

Jurymotiveringar för övriga priser i region Syd:

Entrepreneurial Winning Women - Amanda Weibull Laurell, LWL Invest AB
Med målmedvetenhet och stark vilja har den här entreprenören byggt sitt varumärke och företag på egna villkor med kreativiteten i fokus. Entreprenören har ett genuint intresse för sina kunder och erbjuder en unik köpupplevelse utöver de vanliga. På kort tid har hon med hjälp av smart marknadsföring och hårt jobb utvecklat sitt bolag från det egna vardagsrummet till Nobelmiddagen. Med en tydlig framtidsplan är denna orädda entreprenör redo att ytterligare stärka sin expansion på den nationella och internationella marknaden.

Young Entrepreneurship Of The Year - Andreas Nilsson och Daniel Nilsson Lindell, Aqualon Waterjet Technology Sweden AB
Med ett starkt intresse för att utveckla marknaden samt förbättra kundens effektivitet och hållbarhet har de här innovativa företagsledarna skapat ett stabilt bolag där kreativiteten får flöda. Snabb beslutsförmåga och förmågan att se möjligheter där andra sett hinder har resulterat i att företaget snabbt blivit ett namn att räkna med. Med en stark efterfråga på marknaden samt nya branscher och industrier att erövra så ser framtiden mycket ljus ut för de båda entreprenörerna.

Best International Growth – Daniel Melkersson, PinMeTo AB
Med ett starkt entreprenörskap i bagaget och ett intresse för teknik har den här entreprenören, tillsammans med sina medgrundare, utvecklat en innovativ lösning som hjälper världen att bli en mer sammankopplad plats. Med en snabb anpassningsförmåga och ett starkt fokus på nationell och internationell tillväxt har bolaget snabbt lyckats ta marknadsandelar och göra sig ett namn inom tech-branschen. Bolaget har en imponerande kundbas med flera internationellt välkända företag och har idag hela världen som sin spelplan.

Josefine Andersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Syd, josefine.andersson@se.ey.com, 070-147 64 92
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, miriam.franzen@se.ey.com, 073-544 82 80

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Woman, Young Entrepreneurship of The Year och Best International Growth. Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se