Sveriges finalist ska tävla i världsfinalen i entreprenörskap

Den 9 juni i Monaco avgörs vem som blir världens främsta entreprenör. Sveriges representant i EY World Entrepreneur Of The Year 2022 är Ilija Batljan, vd och grundare av SBB. Ilijas SBB har på rekordtid vuxit till Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur.

EY World Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer och i år tävlar entreprenörer från över 60 länder om titeln. Årets världsfinal är tillbaka i Monaco efter två år med digitala event. Sverige representeras av Ilija Batljan som i mars utsågs som vinnare av en oberoende nationell jury i Sverigefinalen.

Ilija Batljan grundande Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) 2016 med visionen att bygga det bästa bolaget för social infrastruktur såsom hyresrätter, skolor och äldreboenden. SBB är idag en av Sveriges största bostadsbyggare och noterat på Stockholmsbörsens large cap-lista. Ilija beskriver SBB som en stor familj med alla aktieägare och medarbetare. Hans mål är att SBB ska bli Europas största fastighetsbolag inom social infrastruktur.

– Jag är mycket stolt över att få representera Sverige när världens främsta entreprenör ska utses i Monaco. Det är SBB-familjen som har vunnit den här utmärkelsen. Jag ser fram emot att dela med mig av min entreprenörsresa till den internationella juryn. SBB är industriledare inom social hållbarhet. Genom vårt långsiktiga bidrag till människor i kris runt om i världen visar vi också allvar med vad vi menar med social hållbarhet. Dessutom ska det bli roligt att få träffa och mäta sig med världseliten av entreprenörer, säger Ilija Batljan.

Juryns motivering var att Ilija Batljan mot många odds och efter en lång väg via utbildning, samhällsengagemang och entreprenörskap på rekordtid har skapat en gigant inom sin bransch. Med hårt arbete, starkt driv och siktet inställt på en marknad som få andra tittade på har han idag lockat till sig 200 000 delägare.

Flera svenska entreprenörer medverkar i EY World Entrepreneur Of The Year
– Nu är det äntligen dags för världsfinalen i Monaco och det känns extra roligt att vi från Sverige har flera framstående entreprenörer på plats. Ilija kommer mätas mot de främsta entreprenörerna i världen och det finns representanter från alla världsdelar. Stort lycka till Ilija, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

Till Monaco kommer Sveriges senaste två vinnarna i EY Entrepreneur Of The Year. Förra året vann David Modig, Modig Machine Tool AB, ett familjeföretag som är världsledande inom höghastighetsmaskiner. Även Sverigefinalisten året innan åker till Monaco, vilket är Pär Svärdson, vd och grundare av Apotea, som är Sveriges största nätapotek.

Det är en oberoende internationell juryn som utser vinnaren på kvällen den 9 juni och de följer en noggrann process utifrån sex globala kriterier. Läs om årets finalister: www.ey.com/en_gl/weoy/class-of-2022

Mer information om EY Entrepreneur Of The Year: www.eoy.se

EY World Entrepreneur Of The Year i Monaco

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott och priset Bästa internationella tillväxt.

Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet Group. Tidigare vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year inkluderar Mohed Altrad, koncernchef Altrad Group (Frankrike); Uday Kotak, vd Kotak Mahindra Bank Limited (Indien) och Hamdi Ulukaya, grundare och koncernchef Chobani, Inc. (USA).