Sveriges främsta sociala entreprenör ska utses

För första gången i Sverige delar EY ut hedersutmärkelsen ”Årets sociala entreprenör”. Priset ska gå till entreprenörer som grundat ett företag som har en kärnverksamhet som bidrar till ett bättre samhälle. Nomineringsperioden pågick under förra året och EY har tagit emot många nomineringar från hela landet. Prisutdelningen är den 30 januari i Stockholms stadshus vid den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. För att vinna den nya hedersutmärkelsen ska entreprenören förutom att uppfylla de generella bedömningskriterier som gäller för entreprenörsutmärkelsen även driva ett företag där de sociala vinsterna är lika viktiga som de ekonomiska. Under förra året kunde allmänheten nominera entreprenörer till priset.

- Det är med glädje jag har varit en del av teamet som utvärderat nomineringarna av alla fantastiska sociala entreprenörer. De driver företag där den sociala påverkan utgör kärnan i företagets verksamhet. Entreprenörernas verksamheter har målet att hitta lösningar på något av de samhällsproblem som världen står inför, som till exempel miljö, hälsa, kultur eller integration, säger Ingrid Cornander, ansvarig för Climate Change and Sustainability Services på EY.

Förutom den nya hedersutmärkelsen delar EY sedan tidigare ut Family Enterprise till ett familjeföretag som drivs av medlemmar från den tredje generationen. Vinnarna av hedersutmärkelserna får ta emot priset den 30 januari i Stockholms stadshus i samband med finalen av EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

- Vi är stolta över våra hedersutmärkelser som delas ut till entreprenörer med ett långsiktigt perspektiv på sina verksamheter. Vår nya utmärkelse Årets sociala entreprenör har stark koppling till EY:s syfte; att vi bidrar till att skapa förtroende och hållbar tillväxt i näringslivet och samhället, säger Carlos Esterling, partner på EY och ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige.

Kriterier för hedersutmärkelsen ”Årets sociala entreprenör”
Grundkrav:
Entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande

Företagskrav:
Varit verksam i tre år, entreprenörer måste äga minst 10%, omsättning på minst 10 MSEK, alternativt ha 10 anställda och inte vara förening, ideell verksamhet, organisation, offentlig verksamhet eller myndighet.

Social påverkan:
Verksamheten bidrar positivt till någon av alla världens utmaningar, det kan exempelvis vara genom inverkan på miljön, hälsa, kultur, integration eller samhällsklyftor. Den positiva sociala påverkan ska utgöras av företagets kärnverksamhet.

Läs mer på www.eoy.se

EY Entrepreneur Of The Year

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Stina Gustafsson, PR-chef, EY, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott samt kategoripriset Bästa internationella tillväxt.

Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.