Teknikinnovatör utsedd till norra Sveriges främsta entreprenör 2023

Under torsdagskvällen vann Gävles Björn Jansson, Syntronic AB, utmärkelsen som norra Sveriges främsta entreprenör i regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2023. Under galan prisades även Johanna Grimståhl, konsultbolaget Brightnest Group AB i kategorin ”Entrepreneurial Winning Women” och Robin Westberg, RW Trading AB som säljer bildvårdprodukter tog emot ”Young Entrepreneurship Of The Year”. Carl Hörberg, grundare och VD för molntjänstföretaget 84codes AB, vann priset för ”Best International Growth”.

Utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year har nått norra Sverige, den tredje av totalt sex regionsfinaler, där Björn Jansson tog emot årets utmärkelse på Elite Hotel Knaust i Sundsvall. Björn är grundare och vd för konsultföretaget Syntronic som jobbar med systemutveckling och avancerad teknik. Bolaget startade han redan 1983 med fokus på teknik för talsyntes. Idag finns företaget i nio länder med över 1800 anställda och täcker alla delar av produktlivscykeln. Kunderna är några av världens mest teknikintensiva företag från branscher som telekom, medicinteknik, fordons- och verkstadsindustri. Bland annat utvecklar företaget mjukvaran för självkörande bilar.

Juryns motivering löd:
Vinnaren av EY Entrepreneur of The Year började sin entreprenörsresa med målet att förändra världen. Uttrycket "att vara ett steg före" präglar både entreprenören och företagets verksamhet. I snart 40 år har företaget varit synonymt med innovation och en stark inriktning på tillväxt. Entreprenörens motivation och nyfikenhet har lett det ursprungligen, lilla teknik- och innovationsfokuserade företaget, till dagens position med verksamhet i ett tiotal länder och en årlig omsättning som närmar sig två miljarder kronor.

Den oberoende jury som korade vinnarna i region norr leddes av juryordförande Niklas Jonsson, vd  Norrlandsfonden, Petter Mikaelsson, serieentreprenör, Kung Fu Invest AB, Sofia Ekström, delägare och vd för Ekström Invest i Umeå AB, Anna Edman, fastighetschef Nybergs Fastigheter & Förvaltning AB samt Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin.

Entreprenörer från Luleå, Timrå, och Åre prisades också under regionfinalen
Under galakvällen delades det även ut pris till Luleås Johanna Grimståhl, vd för konsultbolaget Brightnest Group AB, som vann ”Entrepreneurial Winning Women”. ”Young Entrepreneurship Of The Year” gick till YouTube-influencern Robin Westberg från Timrå som grundat RW Trading AB med egna bildvårdsprodukter. Carl Hörberg från Ottsjö i Åre, som har grundat det globala molntjänstföretaget 84codes AB, tog emot ”Best International Growth”. Samtliga vinnare går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 1 februari 2024.

Läs mer om alla finalisterna här.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilder:www.flickr.com/eoy_sweden

Jurymotiveringar för övriga priser i region Norr:

Entrepreneurial Winning Women - Johanna Grimståhl, Brightnest Group AB
Med ett involverande ledarskap och ett tydligt affärstänk har årets vinnare av Entrepreneurial Winning Women lyckats skapa ett vinnande koncept i företagets arbete, med att skapa en ljusare framtid utifrån tid och talang. Hon har genom kungligt mentorskap utvecklat både det egna och företagets ledarskap och därigenom fördubblat omsättningen under de två senaste åren.

Young Entrepreneurship Of The Year - Robin Westberg, RW Trading AB
Med enormt stort driv och engagemang, har årets vinnare av Young Entrepreneurship Of The Year förenklat vårdandet. Genom att inspirera andra till att ”göra det själv” har årets vinnare gått från 0-60 miljoner i omsättning på fyra år. Entreprenören började sin entreprenörsbana genom att lägga ut filmer på hur man vårdar och reparerar sin bil. Idag säljer han egenutvecklade bilvårdsprodukter med hög kvalitet via webben. Årets vinnare ”GörDetMedRW”.

Best International Growth – Carl Hörberg, 84codes AB
Vinnaren av Best International Growth började sin entreprenörsbana i de unga tonåren. Utifrån ett stort dataintresse har entreprenören vidareutvecklat sina tjänster och byggt ett snabbt växande företag med förmågan att se möjligheter i en smal nisch. Entreprenören har, tillsammans med sitt team, målsättningen att göra tjänsten billigare, effektivare och bättre för kunderna. Genom strategin att tänka globalt redan från starten så kommer 98 % av omsättningen från utländska kunder och företaget har ökat omsättningen hela fyra gånger under de senaste fem åren.

Linda Dittrich, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Norr,
linda.dittrich@se.ey.com070 2717792
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, miriam.franzen@se.ey.com, 073-544 82 80

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Woman, Young Entrepreneurship of The Year och Best International Growth.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se