Torpheimer årets främsta entreprenör i östra Sverige

Lars-Göran Torpheimer från Torpheimergruppen AB i Linköping utnämndes under tisdagskvällen till östra Sveriges främsta entreprenör i EY:s entreprenörstävling EY Entrepreneur Of The Year. Han kommer nu att representera regionen när Sverigefinalen avgörs i Stockholms stadshus i januari.

När Lars-Göran Torpheimer startade Torpheimergruppen 2001 hade företaget två medarbetare och omsatte 4,5 miljoner kronor första året. Idag är det ett av Sveriges största privatägda installationsföretag med över 200 anställda och närmare 600 miljoner i omsättning. Torpheimergruppen utför tekniska installationer inom el, vs-teknik, ventilation och automation samt erbjuder tjänster inom energi, logistik, tredjepartslager och sanering.

Lars-Göran fick ta emot utmärkelsen som östra Sveriges främsta entreprenör på regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year på Elite Grand Hotel i Norrköping under tisdagskvällen inför hundratals entreprenörer och företagsprofiler från regionen. Den oberoende jury som korade vinnaren bestod av juryordförande Christina Hahn (Vem Personal i Sverige AB), Torsten Nilsson (Nelson Garden AB), Jens Collskog (AJCA Affärsutveckling Jens Collskog), Christian Berger (LEAD Incubator), Stefan Jarbratt (Pelly Intressenter AB) och Kristin Boman (Bomans i Trosa AB, regionvinnare Årets kvinnliga stjärnskott 2012). Juryns motivering löd:

Entreprenören har genom hårt arbete, hög teknisk kompetens, stort mod och starkt engagemang för kunden skapat tillväxt på en mogen marknad och byggt upp en av Sveriges största privatägda aktörer i sin bransch. Med högt ställda mål, engagerade och kunniga medarbetare, fokus på ständiga förbättringar skapar hans bolag installationer i världsklass.

– Trots att Torpheimergruppen idag är ett av Sveriges största företag inom sitt segment, har Lars-Göran hela tiden varit mån om att behålla ”det lilla företagets anda”. Att alla uppdrag genomförs med samma engagemang, oavsett om det gäller att byta ett lysrör eller utrusta en hel datahall, har gjort att han både lyckats attrahera den bästa personalen och skapa en nära relation med sina kunder, säger Christina Hahn, juryordförande.

Fler vinnare under kvällen
Under kvällen delades även tre kategoripriser ut. ”Årets kvinnliga stjärnskott” blev Maria Mattsson Mähl från AlphaCE i Kalmar och ”Årets manliga stjärnskott” blev Peter Hellgren från Consid AB i Jönköping. Huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Christian Johansson från Ink Machines Sweden AB i Växjö.

Huvudprisvinnaren Lars-Göran Torpheimer och kategoriprisvinnarna kommer nu att möta vinnare från fem andra regioner i Sverigefinalen av EY Entrepreneur Of The Year som går av stapeln den 27 januari i Stockholms stadshus. Den svenska huvudprisvinnaren tävlar sedan mot vinnare från ett sextiotal andra länder i världsfinalen i Monte Carlo sommaren 2016.

– Det har varit fantastiskt att ta del av vinnarnas historier, de besitter alla ett inspirerande mod och en otrolig innovationskraft som inte bara skapat superföretag utan nu även tagit entreprenörerna ända till den nationella finalen i EY Entrepreneur Of The Year. Jag är säker på att de kommer att stå sig väl i konkurrensen i Stockholms stadshus i januari, säger Andreas Thelander, ansvarig partner för EY Entrepreneur Of The Year i region Östra.

Andreas Thelander, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Östra, 0706-23 48 37, andreas.thelander@se.ey.com

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.
Information och pressrum:
www.eoy.se
För foton via Flickr: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Jurymotiveringar

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – Lars-Göran Torpheimer, Torpheimergruppen AB

Årets kvinnliga stjärnskott – Maria Mattsson Mähl, AlphaCE
Med ett stort mod, en stark drivkraft och enormt samhällsengagemang vågar entreprenören utmana byråkratiska strukturer och regler, för att genom sitt företag skapa nytta för både samhälle och individ. Hennes företag har under kort tid vuxit mycket snabbt och nu är siktet inställt på att utmana de största aktörerna i branschen.

Årets manliga stjärnskott – Peter Hellgren, Consid AB
Årets manliga stjärnskott personifierar ambitiösa och högt ställda mål samt en möjlighetsdriven strävan mot förändring. Med tydliga värderingar och entreprenöriell kultur har vinnaren skapat en strategi som genererat en mycket stark ekonomisk tillväxt. Pristagaren visar i handling att han vågar tänka annorlunda och att inget är omöjligt!

SEB:s pris Bästa internationella tillväxt – Christian Johansson, Ink Machines Sweden AB
En obehaglig och smärtsam upplevelse blev startskottet till ett nytt företag baserat på en nyutvecklad produkt, som har fått genomslag långt utanför Sveriges gränser. Entreprenören har kombinerat sitt intresse för mekaniska konstruktioner med sin förståelse för såväl användarens behov som konsumentens upplevelse och på så sätt nått stor internationell framgång.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year. Läs mer på www.eoy.se

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.