Torsten Nilsson från Tingsryd är en av Sveriges främsta entreprenörer

Torsten Nilsson, Nelson Garden AB, utnämndes i kväll till region Sydosts främsta entreprenör i tävlingen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Han representerar region Sydost när SM i entreprenörskap avgörs i Blå Hallen, Stockholms stadshus den 3 februari 2011. ”Det känns fantastiskt kul att få detta erkännande. Jag är både glad och stolt”, säger Torsten Nilsson.

Utnämningen skedde i samband med en entreprenörskväll i Kalmarsalen, Kalmar, där flera av regionens mest framstående entreprenörer samlats. På plats fanns också en oberoende jury som bestod av Stig Sjöberg, Rolf Dahlberg, Gunvor Munck, Anna Stenström och Linda Jonsson.

Finalisterna som tävlade om titeln var:

• Karin Bünger, AB Thure Bünger, Kronoberg
  • Paul & Dan Johanson, Johanson Design AB, Kronoberg
  • Torsten Nilsson, Nelson Garden AB, Kronoberg
  • Bengt Swanström, Willo Maskin AB, Kronoberg
  • Anders Abrahamsson, Svensk Talteknologi AB, Blekinge
  • Bert Gustafsson, BAGA Water Technology AB, Blekinge
  • Bengt-Ivar Adolfsson, Bigso Invest AB, Kalmar
  • Anna Barkevall, Kronocamping Öland AB, Kalmar
  • Peter Streijffert, Lindbytvätten AB, Kalmar

– Torsten Nilsson är en fantastisk entreprenör. Det är lokala entreprenörer och eldsjälar som Torsten och övriga finalister som är viktiga att lyfta fram. Drivkraften hos framtidens företagare kommer när människor identifierar sig med någon i deras närhet. Detta är styrkan i utmärkelsen Entrepreneur Of The Year”, säger Stig Sjöberg, juryns ordförande.

Bild: Torsten Nilsson

Nedan följer juryns motivering:

”Årets entreprenör vägleds av öppenhet, ärlighet och rättvisa. En stark entreprenörsanda skapar glädje och nytta för många och har resulterat i ett ständigt expanderande företag. Fröet som såddes under unga år har lett till mångfald både vad gäller produktsortiment och personalstyrka.”

Juryn delade även ut tre specialpriser inom ramen för Entrepreneur Of The Year; ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa Internationella Tillväxt”.

Priset ”Årets kvinnliga stjärnskott” gick till:

• Anna Barkevall, Kronocamping Öland AB

Juryns motivering:

”Ett medvetet val, bort från storstadslivets puls, till en möjlighet att förverkliga sin vision på barndomens vita sandstrand, gjort av en djärv entreprenör som skapat nya arbetstillfällen och självfinansierat alla sina investeringar. Den uppfyllda visionen: en fullfjädrad upplevelseanläggning med ständigt ökad omsättning och goda vinstmarginaler och som lockar besökare från när och fjärran. Stort samhällsengagemang samt pris ur kungens hand – vad mer krävs för att utses till Årets Kvinnliga Stjärnskott?”

Priset ”Årets manliga stjärnskott” gick till:

• Paul & Dan Johanson, Johanson Design AB

Juryns motivering:

”Årets manliga stjärnskott bygger vidare på sitt internationella nätverk med ambition att innefatta hela världen. Respekt, öppenhet och hederlighet utgör kärnvärdena liksom ambitionen att bidra till en bättre värld. Unik design och hög kvalitet går hand i hand med starkt fokus på tillväxt. Resultatet är bra ekonomisk utveckling under god lönsamhet och hög soliditet.”

Priset ”Bästa Internationella tillväxt” gick till:

• Bengt-Ivar Adolfsson, Bigso Invest AB

Juryns motivering:

”Målsättningen är och har alltid varit att bli världsbäst. Drivkraften är att skapa, vidareutveckla och som entreprenör i första hand tänka på företagets bästa. Att våga ta kalkylerade risker för att ständigt flytta fram positionerna stöds av goda rådgivare. Poängen är att ständigt hitta nya applikationer och användningsområden för företagets produkter. ”

Stundande SM och VM i entreprenörskap

Torsten kommer att tävla i entreprenörs-SM som går av stapeln den 3 februari 2011 i Blå Hallen, Stockholm.

– Det ska bli mycket spännande att följa Torsten i den nationella finalen. Förhoppningsvis går det även vägen där och då väntar VM i entreprenörskap i Monte Carlo våren 2011, säger Henrik Jonsson, regionalt ansvarig för Entrepreneur of the Year.

Om utmärkelsen

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Entrepreneur Of The Year är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i över 140 städer i 50 länder. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Kriterierna som entreprenörerna bedöms utifrån är entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Region Sydost omfattar Kalmar, Blekinge och Kronobergslän.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiella leverantörer: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24.se, Mediapartner: Tidningen Entreprenör. Lokala mediapartners; Smålandsposten, Barometern och Blekinge Läns Tidning. Supporter: Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Mer information finns på www.eoy.nu

./.

Webb-Tv klipp från finalkvällen kan laddas ner från: http://www.clipsource.se/index.php?structureKey=null&page=searchResult&searchWord=Ernst+%26+Young

Pressrum och bilder: http://www.cisionwire.se/entrepreneur-of-the-year