Tuff konkurrens när södra Sveriges främsta entreprenör ska utses

Måndagen den 18 november har entreprenörer från framgångsrika Sydsvenska företag chansen att prisas vid regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year i Malmö. Bland finalisterna som gör upp om årets priser finns bland andra Henrik Hallgren som ligger bakom parkeringsappen Parkster, Stefan Johansson från Karlskronaföretaget Pelmatic Sweden och Nina Anderssons Blomdahl Medical från Halmstad, som tillverkar hudvänliga smycken och medicinska instrument för håltagning i öron och näsa.

Efter en omfattande nomineringsprocess under hösten är det nu dags för regionfinaler i den svenska upplagan av EY Entrepreneur Of The Year, en av världens främsta entreprenörsutmärkelser. Framgångsrika entreprenörer från södra Sverige kommer göra upp om priserna i regionsfinalen som går av stapeln den 18 november i Malmö. De entreprenörer som har chans att vinna och ta en plats i den nationella finalen i Stockholm är:

– Vi ser en bredd bland de nominerade i år som vi inte sett förut. Det är allt från personaluthyrning inom vården till tillverkning av specialfönster. Där finns också entreprenörer som driver moderna IT- och e-handelsföretag, men trots att vi ser flera starka IT-företag är det otroligt kul att se att det går att göra fantastiska entreprenörsresor även i mer etablerade branscher. Det märks också att det går bra i regionen, de nominerade bolagen är spridda över hela Sydsverige och det är tydligt att det finns väldigt många skickliga entreprenörer här, säger Stefan Dahlin, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Syd.

Syftet med EY Entrepreneur Of The Year är att hylla framgångsrika entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap i Sverige. Förutom huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott, samt SEB:s pris Bästa internationella tillväxt. Vinnarna i de sex regionfinalerna möts den 30 januari i den nationella finalen i Stockholms stadshus. Vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets sociala entreprenör och EY Family Enterprise Award. Den nationella vinnaren av EY Entrepreneur Of The Year får sedan representera Sverige vid EY World Entrepreneur Of The Year i Monaco i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Vinnarna i region Syd utses av en extern oberoende jury som består av juryordförande Mia Rolf, Ideon Science Park, Peter Areskog, Areco Steel, Elisabeth Brevenson, Twilio Inc, Gull-Britt Jonasson, Finja Betong, Per Hidénius, Hypergene AB, Göran Hellström, Navet och Alexander Wachtmeister Da Silva, Telavox.

Stefan Dahlin, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Syd, 070-318 68 25, stefan.dahlin@se.ey.com

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.
Information och pressrum:
www.eoy.se

Pressinbjudan

Varmt välkommen att närvara vid regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year på Malmö Opera. På plats finns möjlighet att intervjua vinnarna, övriga finalister, juryn samt talespersoner från EY.

Datum: Måndag 18 november
Tid:
17.00–21.30
Plats: Malmö Opera, Östra Rönneholmsvägen 20, Malmö
Anmälan: stefan.dahlin@se.ey.com

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott, samt SEB:s pris Bästa internationella tillväxt.

Regionfinaler i Sverige 2019

Region Väst: 5 november – Göteborg

Region Svealand: 14 november – Karlstad

Region Syd: 18 november – Malmö

Region Öst: 21 november – Jönköping

Region Stockholm: 25 november – Stockholm

Region Norr: 27 november – Luleå

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.