Uppsalaföretagare utnämnd till regionens bästa entreprenör 2023

Medgrundaren till teknikföretaget ScandiNova Systems AB, Mikael Lindholm, vann utmärkelsen som Stockholms främsta entreprenör under regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2023. Under galakvällen prisades även Isabell Ahlén, vd för läkemedelsbolaget SAM Nordic AB, i kategorin ”Entrepreneurial Winning Women” och ”Young Entrepreneurship Of The Year” gick till Tobias Ericson, bilvårdsproduktföretaget Tershine AB. Petter Eriksson och Pär Rock, Content Online AB mottog priset för ”Best International Growth”.

Utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year har nått sin näst sista region innan den nationella finalen. Det blev Mikael Lindholm, medgrundare till ScandiNova Systems AB som tog emot årets utmärkelse under fredagens regionfinal på Elite Marina Tower i Nacka.

2001 startade Mikael teknikföretaget ScandiNova Systems tillsammans med kollegor från en tidigare arbetsplats. Han tog med sig inspiration och en idé om att patentera produkter som han och kollegorna hade uppfunnit. I dag är ScandiNova världsledande inom utveckling och produktion av pulsade högspänningsaggregat, så kallade modulatorer som bland annat används till strålbehandling av cancer, industriröntgen och vetenskaplig forskning. Nästan 95 procent av produktionen exporteras till kunder i över 50 länder, främst i Europa, Asien och Nordamerika.

Juryns motivering löd:
Grundaren har med stort engagemang och ihärdighet under decennier byggt ett bolag med stark innovationskultur. Hen har drivit utveckling av en banbrytande teknologi, tidigt implementerat en väl genomtänkt modulär produktarkitektur och affärsmodell, samt genom långsiktigt arbete vunnit stora internationella kunder inom en rad branscher och applikationsområden. De senaste tre åren har expansionen verkligen tagit fart och bolaget har tredubblats sedan 2020 med stark underliggande lönsamhet. Imponerande!

Den oberoende jury som korade vinnarna i region Stockholm leddes av juryordförande Pernilla Ramslöv, vd och grundare av NOX Consulting AB, Noel Abdayem, vd och grundare av The Humble Co. AB och Årets Sociala Entreprenör 2020, Douglas Roos, grundare av Vo2Cap, Tuva Palm, tech-profil och investerare, Anna Bäck, styrelseproffs och tidigare vd för Kivra samt Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms handelskammare

Fler entreprenörer från Stockholm och Täby prisades också under regionfinalen
Under galakvällen delades utmärkelsen ”Entrepreneurial Winning Women” ut till Isabell Ahlén från Stockholm. Isabell är vd för läkemedelsbolaget SAM Nordic AB som distribuerar radioaktiva läkemedel för diagnostik och behandling inom cancervården. Tobias Ericson från Täby, som genom sitt bilintresse startade sitt egna företag för bilvårdsprodukter, Tershine AB, tog emot ”Young Entrepreneurship Of The Year”. Utmärkelsen ”Best International Growth” delades ut till Petter Eriksson och Pär Rock, Content Online AB som erbjuder tillgång till ledande forskning från vetenskapliga förlag till bland annat institutioner, skolor, bibliotek, företag och myndigheter. Samtliga vinnare går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 1 februari 2024.
Läs mer om alla finalisterna här.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilderwww.flickr.com/eoy_sweden

Jurymotiveringar för övriga priser i region Stockholm:

Entrepreneurial Winning Women - Isabell Ahlén, SAM Nordic AB
Affärsidéer föds många gånger i en stark vilja att förändra, vilket verkligen är sant för denna entreprenör som utstrålar en riktig ”att allt är möjligt”-mentalitet. Med ett tydligt syfte och en ambitiös vision, driver hon en verksamhet som bidrar till ett bättre liv för många människor. Med ett varmt ledarskap och utpräglade tankar kring hållbarhet, är hon en värdig vinnare.

Young Entrepreneurship Of The Year - Tobias Ericson, Tershine AB
Denna entreprenör har byggt ett bolag som har vuxit fram ur spirande innovation och sann passion, påskyndad av en alltmer ökande kundefterfrågan. Med hållbarhet i fokus, för både produktutveckling och produktion, skapas ett varumärke som närmast nått kult-nivå. Med vind i ryggen skapas ständigt nya produkter. Vinnaren är en tvättäkta entreprenör som tvingades nyttja – både sina föräldrars kök och garage, för företagets första leveranser.

Best International Growth – Petter Eriksson och Pär Rock, Content Online AB
Vinnarna har bevisat, på ett strukturerat, väldefinierat och genomtänkt sätt, att entreprenörskap inte behöver handla om uppfinning, utan bara att göra en trögrörlig bransch bättre. Med en väl avvägd känsla för risk, i kombination med starka drivkrafter, har bolaget expanderat kraftigt. Det har på några få år nått en omsättning på närmare en halv miljard och med en 10-procentig vinstmarginal. Att de två grundarnas fäder kärnfullt uttryckte: ”att ni är för körkade för att starta eget” är inget som kunnat stoppa dessa brinnande entreprenörers framfart över världen.

Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, miriam.franzen@se.ey.com, 073-544 82 80

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Woman, Young Entrepreneurship of The Year och Best International Growth.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se