Var med när din regions främsta entreprenör koras

På onsdagen den 14 november koras region Svealands mest framgångsrika entreprenör. Vinnaren möter sex andra regionvinnare när SM i entreprenörskap – Ernst & Young Entrepreneur Of The Year – avgörs i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

Av 30 nominerade entreprenörer har 9 företag valts ut för att nu göra upp om regiontiteln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year:

• Carina Kandell, Förskolan Emilia AB, Västerås, www.forskolanemilia.se
  • Erik Lundell och Peter Hermansson, Holding the Stick AB, Karlstad
  • Mathias Ohlson, IKG koncernen AB, Västerås, www.ikg.se
  • Thomas Vissgården, Isoflex AB, Gustafs, www.isoflex.se
  • Christina Seton, Kixon AB, Lindesberg, www.kixon.se
  • Peter Bronsman, Kopparbergs Bryggeri AB, Kopparberg, www.kopparbergs.se
  • Klas Hedlund och Andreas Söderkvist, Miljönären Lindfeldts Måleri AB, Borlänge, www.miljonaren.se
  • Torbjörn Lööf & Sophie Lööf, Partex Marking Systems AB, Gullspång/Karlstad, www.nordfasinvest.se
  • Sami Nurmi, Pingdom AB, Västerås, www.pingdom.com

Utnämningen sker i samband med en entreprenörskväll på Örebro slott i Örebro där flera av regionens mest framstående entreprenörer samlas. På plats finns också representanterna för den oberoende juryn som granskat och utsett finalisterna. Juryn består av:

• Bo Sandberg, (ordf.), Tele & Datanät Fiberoptik i Örebro AB
  • Urban Hermansson, Effect Management Development AB
  • Sara Sjöborg Wik, Myrina Invest AB
  • Christer Dahl, Aktiv Företagsförmedling i Scandinavium KB
  • Susan Törne Henningsson, Adnova Ledarutveckling AB
  • Ann-Mari Alanen, Lyft & Kran i Karlskoga AB
  • Olle Larsson, Fiskarhedens Trävaru Aktiebolag

Under kvällen koras även vinnare i kategorierna ”Årets kvinnliga stjärnskott”, Årets manliga stjärnskott” samt ”Bästa internationella tillväxt”.

– Det är ett starkt startfält som skall göra upp om titeln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year här i region Svealand. De här entreprenörerna förtjänar verkligen att uppmärksammas och hyllas. Det är de som skapar tillväxt och inspirerar andra till att starta företag. Årets finalister i regionen omsätter totalt drygt 2,5 miljarder kronor och sysselsätter cirka 900 personer, säger Christina Suvander, regionansvarig Ernst & Young Entrepreneur Of The Year i region Svealand.

Varmt välkommen till Ernst & Young Entrepreneur Of The Year-finalen i Örebro

Datum: 14 november

Tid: 17.30 - 22.00 med eftermingel

Plats: Örebro Slott

Anmälan: annica.sjolund@se.ey.com eller 076-768 51 50

Region Svealand omfattar: Värmland, Örebro, Västmanland, Dalarna och Gävleborgs län.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiella leverantörer: Elite Hotels. Mediepartners: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se.

För mer information om finalisterna se bifogad PDF.

Information och pressrum: www.eoy.se

Kontaktperson

Christina Suvander, Godkänd revisor FAR och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Svealand,
tfn: 070-266 51 70, christina.suvander@se.ey.com