Var med när din regions främsta entreprenör koras

På tisdag den 20 november koras region Syds mest framgångsrika entreprenör. Vinnaren möter sex andra regionvinnare när Sverigefinalen i entreprenörskap – Ernst & Young Entrepreneur Of The Year – avgörs i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

Varmt välkommen till Ernst & Young Entrepreneur Of The Year-finalen i Malmö.

Datum: 20 november

Tid: 17.30 - ca 22.00 med mingel efteråt.

Plats: Slagthuset, Jörgen Kocksgatan 7A, Malmö

Anmälan: Anmälan görs via http://regionfinal.eoy.se

Av 27 nominerade entreprenörer har 9 företag valts ut för att nu göra upp om regiontiteln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year:

• Agneta Törner, Medilens AB, Helsingborg (www.medilens.se)
  • Christer Ohlsson, Ohlssons i Landskrona AB, Landskrona (www.ohlssons.se)
  • Elisabeth Brevenson, BeepSend AB, Malmö (www.beepsend.com)
  • Eva Eliasson, JaBaDaBaDo AB, Landskrona (www.jabadabado.se)
  • Göran Bredinger, CeDe Group AB, Malmö (www.cede-group.se)
  • Johannes Efstratiadis, Ikaros Cleantech AB, Malmö (www.ikaros.net)
  • Per Sandberg, GS Development AB, Malmö (www.gs-development.com)
  • Zozek Mohammed, Mormors bageri AB, Lund (www.mormors.se)
  • Pär Josefsson, Peter Erlandsson, String Furniture AB, Malmö (www.string.se)

Utnämningen sker i samband med en entreprenörskväll på Slagthuset i Malmö, där flera av regionens mest framstående entreprenörer samlas. På plats finns också representanterna för den oberoende juryn som granskat och utsett finalisterna. Juryn består av Bodil Rosvall Jönsson (ordf.) MINC, Rolf Elmér, Svenskt Näringsliv, Peter Areskog, Areco Steel AB, Ola Hugoson, Polykemi AB, Ulf Strömqvist, Metamorfosen, Mats Hallkvist, Senior Advisor, Eva Ohlstenius, Connect.

– Att vi har duktiga och drivna entreprenörer är avgörande för Sveriges tillväxt, säger Bodil Rosvall Jönsson, juryns ordförande.

Under kvällen koras även vinnare i kategorierna ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa internationella tillväxt”.

– På Ernst & Young vet vi vilken betydelse entreprenörer har för det regionala näringslivet. Med utmärkelsen Entrepreneur Of The Year lyfter vi fram entreprenörer som är viktiga för utvecklingen i vår region och bidrar med arbetstillfällen, säger Thomas Anvelid, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Syd.

Region Syd omfattar Skåne län.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Mediapartner: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Lokal mediapartner: Sydsvenskan. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm.

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.

Information och pressrum: www.eoy.se

Kontaktperson:

Thomas Anvelid, Ernst & Young, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Syd, tfn: 040 693 16 30, thomas.anvelid@se.ey.com