Var med när din regions främsta entreprenör koras

På tisdag den 27 november koras region Östras mest framgångsrika entreprenör. Vinnaren möter sex andra regionvinnare när Sverigefinalen i entreprenörskap – Ernst & Young Entrepreneur Of The Year – avgörs i Blå hallen i Stockholms Stadshus den 7 februari 2013.

Varmt välkommen till Ernst & Young Entrepreneur Of The Year-finalen i Linköping.

Datum: 27 november

Tid: kl. 17.30-ca 22.00

Plats: Elite Stora Hotellet Linköping

Anmälan: andreas.thelander@se.ey.com eller 070-623 48 37

Av cirka 30 nominerade entreprenörer har nio valts ut för att nu göra upp om regiontiteln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year:

• Alf Bosmyr, Alfa Quality Moving AB, Jönköping, www.alfamoving.se
  • Jesper Emanuelsson, Rudhäll Holding, Gnosjö, www.rudhall.se
  • Thord Sandahl, Sandahlsbolagen i Skillingaryd AB, Värnamo, www.sandahlsbolagen.se
  • Anette Sjöström, Charlis Häst & Hund AB, Jönköping, www.charlies.nu
  • Tobias Ahl, Rala AB, Skänninge, www.rala.se
  • Kristin Boman, Bomans i Trosa AB, Trosa, www.bomans.se
  • Cecilia Ingre, Invita Service AB, Nyköping, www.invitaservice.se
  • Stefan Alvarsson , Reach for the stars AB, Jönköping, www.reachforthestars.se
  • Jan-Olof Brüer och Torbjörn Kronander, SECTRA AB, Linköping, www.sectra.se

Utnämningen sker i samband med en entreprenörskväll på Elite Stora Hotellet i Linköping, där flera av regionens mest framstående entreprenörer samlas. På plats finns också representanterna för den oberoende juryn som granskat och utsett finalisterna. Juryn består av:

• Ewa Groppfeldt (ordf.), IT-Hantverkarna
  • Christian Berger, Lead Incubator
  • Frida Boklund, Företagarna
  • Lars Gerhardsson, LGBT Group
  • Christina Hahn, VEM Personal i Sverige
  • Anders Norling, AN Holding

Under kvällen koras även vinnare i kategorierna ”Årets kvinnliga stjärnskott”, ”Årets manliga stjärnskott” samt huvudsponsorn SEBs pris ”Bästa internationella tillväxt”.

– Vi vill att de företagare vi lyfter fram via Entrepreneur Of The Year ska inspirera och engagera. Vi vill att Sverige får ännu fler framgångrika företagare. I vårt arbete på Ernst & Young ser vi dagligen bevis på hur mycket framgångrika företag betyder för Sverige, vi vill därför också belöna personerna bakom företagen, säger Andreas Thelander, sälj- och marknadsansvarig på Ernst & Young i Östra regionen.

Region Östra är en sammanslagning av de tidigare regionerna Öst och Norra Småland och omfattar Södermanland, Östergötland och Norra Småland.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är den enda globala utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Entreprenörer i ett 50-tal länder över hela världen får utmärkelser både på regional nivå och på nationell nivå. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Mediapartner: Affärsvärlden, SvD Näringsliv och Tidningen Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm.

För mer information om finalisterna, se bifogad PDF.

Information och pressrum: www.eoy.se

Kontaktperson:

Andreas Thelander, sälj- och marknadsansvarig och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Öst, tfn: 0706-23 48 37, andreas.thelander@se.ey.com

Ewa Groppfeldt, grundare av IT-hantverkarna och juryordförande, tfn: 070-3152992, ewa.groppfeldt@it-hantverkarna.se

Joakim Falck, Ernst & Young, nationellt ansvarig Entrepreneur Of The Year i Sverige, tfn: 036-30 10 32, joakim.falck@se.ey.com