Var med när region Sydosts främsta entreprenör koras

Nu på torsdag den 24 november koras region Sydosts mest framgångsrika entreprenör. Vinnaren möter sju andra regionvinnare när SM i entreprenörskap – Entrepreneur Of The Year - avgörs på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012. Region Sydost omfattar Kalmar, Blekinge och Kronobergs län. På plats finns även SEB som kan kommentera det lokala företagsklimatet.

Följande entreprenörer har valts ut i hård konkurrens och gör upp om regiontiteln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year:

• Lena Norlander, Brukar Torget AB
  • Patrik Rejneborg, Guldbolaget i Bergkvara AB
  • Göran Mellström, Mekka Traffic AB
  • Stefan Nordgren, Nordgrens Trä & Lastpall AB
  • Christina Nilsson, Meritum i Sverige AB
  • Stefan Åkesson, Printfabriken i Karlskrona AB
  • Elaine Johansson, Finmekanik i Småland AB
  • Peter Iburg och Patrik Dahlberg, Fresh AB
  • Patrik Östangård, Lenhovda Radiatorfabrik AB

Utnämningen sker i samband med en entreprenörskväll på Karlskrona Konsthall i Karlskrona, där flera av regionens mest framstående entreprenörer samlas. På plats finns också en oberoende jury som består av Stig Sjöberg, Förlags AB Albinsson & Sjöberg, Gunvor Munck, Smålands Logistik AB, Anna Stenström, Mustasch Reklambyrå AB, Linda Jonsson, FK-Bolaget AB, Anna Barkevall, KronoCamping Böda Sand AB och Torsten Nilsson, Nelson Garden AB.

Nytt för i år är att Entrepreneur Of The Year ställt frågor till lokala företag via SEB:s Företagspanel, som sammanställts i en studie.

– Vi märker bland våra företagskunder att de är avvaktande, men många företag går ändå ganska bra fortfarande. Det är naturligt att företagen försöker anpassa sig till omvärldsläget när konjunkturutsikterna är så osäkra som de är i dag. SEB:s undersökning visar att företagen i södra Sverige nu prioriterar sina befintliga kunder, men också att många företag i regionen avvaktar med tillväxt, säger Niklas Larsson, distriktschef Sydost, SEB

Varmt välkommen till Entrepreneur Of The Year-finalen i Karlskrona.
Datum: Torsdagen den 24 november
Tid: 17.00 – 21.30
Plats: Karlskrona Konsthall, Karlskrona
Anmälan: Jenny Karlsson, tfn 0455-30 91 10, jenny.karlsson@se.ey.com

Läs mer om alla finalisterna och de frågor som Entrepreneur Of The Year har ställt till företag via SEB:s Företagspanel i bifogade pdf:er och läs mer om tävlingen i vårt pressrum.

Foton kommer att finnas på: http://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995 under namnet Årets Entreprenör. Sedan 2001 heter tävlingen Entrepreneur Of The Year. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.nu

Kontaktpersoner
Henrik Jonsson, Godkänd revisor, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Sydost, tfn 0702-67 77 66