Var med när region Syds främsta entreprenör koras

Tisdag den 22 november koras region Syds mest framgångsrika entreprenör. Vinnaren möter sju andra regionvinnare när SM i entreprenörskap – Entrepreneur Of The Year - avgörs på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012. Region Syd omfattar Skåne län.

Följande entreprenörer har valts ut i hård konkurrens och gör upp om regiontiteln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year:

• Anders Bengtsson, Aktiebolaget Stenströms Skjortfabrik
  • Benny Nilsson, Furninova Aktiebolag
  • Carin Stoeckmann, Byggmästarn i Skåne Aktiebolag
  • Helena Peters, NordiCare Ortopedi & Rehab AB
  • Kristina Levinsson & Bengt Åkesson, Kiviks Musteri AB
  • Mikael Jacobsson, Aktiebolaget Smidmek Eslöv
  • Ola Hugoson, Polykemi Aktiebolag
  • Per Ekelund, Scanunit Aktiebolag
  • Per Malmberg, MalmbergGruppen Aktiebolag

Utnämningen sker i samband med en entreprenörskväll på Slagthuset i Malmö, där flera av regionens mest framstående entreprenörer samlas. På plats finns också en oberoende jury som består av Hans Möller, IDEON Center AB, Peter Areskog, Areco Steel, Göran Nilsson, Connect, Eva Ohlstenius, Företagarna, Bodil Roswall, MINC, Rolf Elmér, Svenskt Näringsliv.

Nytt för i år är att Entrepreneur Of The Year ställt frågor till lokala företag via SEB:s Företagspanel, som sammanställts i en studie.

- Våra företagskunder är fortsatt avvaktande, bland annat till investeringar, men fortfarande mår skånska företag ganska bra. Vi ser ingen direkt inbromsning. Men det är naturligt att företagen på olika sätt anpassar sig till omvärldsläget när konjunkturen är så osäker som i dag. I SEB:s undersökning ser vi också att företagen just nu framför allt prioriterar att ta hand om sina befintliga kunder, säger Ingrid Jönsson, chef för Region Syd i SEB.

Varmt välkommen till Entrepreneur Of The Year-finalen i Region Syd:
Datum: 22 november

Tid: 17.00

Plats: Slagthuset

Anmälan: http://regionfinal.eoy.se

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995 under namnet Årets Entreprenör. Sedan 2001 heter tävlingen Entrepreneur Of The Year. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.se.

Kontaktpersoner

Thomas Anvelid, Partner, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i region Syd, tfn 040 6931630
Hans Möller, juryordförande, tfn 046-286 86 00

Ingrid Jönsson, chef Region Syd, SEB: 070-5676816