Världens största entreprenörstävling – Entrepreneur Of The Year – rullar ut i Sverige med start i Umeå.

För femtonde året i rad arrangeras Ernst & Young Entrepreneur Of The Year – värdens största tävling i entreprenörskap. Entreprenörer från hela landet nomineras i nio regioner. Syftet är att uppmärksamma framgångsrika företagare som kan bli förebilder för näringslivet och inspirera andra att växa. Vinnaren möter åtta andra regionvinnare när SM i entreprenörskap avgörs i Blå Hallen, Stockholms stadshus den 3 februari 2011.

Tävlingen startar med regionfinal i Umeå den 20 oktober. Under oktober och november tas vinnare fram i totalt nio regioner med delfinaler i följande orter. Umeå, Örebro, Västerås, Stockholm, Göteborg, Jönköping, Norrköping, Kalmar och Malmö.

Alla finalister koras av en extern oberoende jury. I region norr består juryn av:

• Maria Wallin Wållberg, juryordförande, Innovationsbron Umeå AB
  • Hans Jonsson. Indexator AB
  • Martin Morin, Stimor Invest AB

– Jag ser fram emot årets upplaga av Entrepreneur Of The Year. I vårt arbete på Ernst & Young ser vi dagligen bevis på hur mycket framgångrika företag betyder för Sverige, vi vill därför synliggöra personerna bakom företagen. Det kommer att bli en spännande resa, men vägen fram till Sverigefinalen är lång, säger Patric Nilsson, partner på Ernst & Young och ansvarig för Entrepreneur Of The Year i Sverige, och fortsätter:

– Nu väntar en omfattande process med att få fram finalister till varje delfinal. Vi har 300 nominerade entreprenörer och vi kommer att intervjua majoriteten av dem. Sedan är det upp till en oberoende regional jury att kora en vinnare.

Om utmärkelsen

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är världens främsta utmärkelse för entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att uppmuntra entreprenörer som inspirerar andra företagare med sina visioner, sitt ledarskap och sina framgångar. Entrepreneur Of The Year är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som skapar framgångsrika och växande verksamheter. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i över 140 städer i 50 länder. En extern jury utser vinnaren av utmärkelsen.

Vem som helst får nominera entreprenörer till utmärkelsen. Ernst & Young genomlyser alla bolag som kommer till final och genomför flera hundra omfattande personliga intervjuer. De nominerade entreprenörerna synas utifrån följande kriterier:

• Entreprenörsanda
  • Ekonomisk utveckling
  • Strategisk inriktning
  • Inverkan på omvärlden
  • Innovation
  • Personlig integritet och inflytande

Vid de regionala och den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. Huvudsponsorn SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt.

Läs mer på www.eoy.nu

Kontaktpersoner

Patric Birgersson, Ernst & Young, ansvarig Entrepreneur Of The Year region Norr,
tfn 090-702700, patric.birgersson@se.ey.com

Jenny Bildsten, pressansvarig Entrepreneur Of The Year, tfn 070-318 90 43, jenny.bildsten@se.ey.

Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995 under namnet Årets Entreprenör. Sedan 2001 heter tävlingen Entrepreneur Of The Year. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.nu