Visionär duo är Norrlands främsta entreprenörer

Under tisdagskvällen utnämndes Gustav Paringer & Gustav Nord, Aptum AB, till Norrlands främsta entreprenörer i EY:s entreprenörsutmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Under galakvällen utsågs också Malin Hagberg, Hudikhus AB, till ”Årets kvinnliga stjärnskott”, Jon Hillgren, Hernö Gin AB, till ”Årets manliga stjärnskott” och Nina Thelin, Stringo AB, tog emot SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt”.

Inför hundratals näringslivsprofiler tog Gustav Paringer & Gustav Nord emot utmärkelsen som Norrlands främsta entreprenörer när regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year gick av stapeln på Elite Hotell Knaust i Sundsvall. Gustav Paringer & Gustav Nord grundade Aptum 2005, samtidigt som de fortfarande jobbade inom räddningstjänsten. Från att i början ha fokuserat på utbildningar inom brandskydd och första hjälpen är bolaget nu en av Sveriges ledande leverantörer inom brand- och olycksskydd.

– Genom en kristallklar vision och ett kundfokus utöver det vanliga har företaget belönats med stor tillväxt och lönsamhet, och nu också med titeln EY Entrepreneur Of The Year region Norr. Gustav & Gustav är en mycket inspirerande och driftig duo med känsla för kunden. På relativt kort tid har de fått Aptum att bli ett av Sveriges ledande företag i branschen, och nu är siktet inställt på Skandinavien. De har en enastående förmåga att se potential, så jag blir inte förvånad om de även erövrar våra grannländer, säger Angéla Ekman-Nätt, juryordförande.

Den oberoende jury som korade vinnarna bestod av juryordförande Angéla Ekman-Nätt, (Esam AB), Ragnhild Backman (J & R Backmans Fastighets- och Företagsutveckling AB), Mats Lövgren (AB Megaron), Tobias Andersson (Turborilla AB) och Jonas Olert (Northbike).

Juryns motivering löd:

Ytterligare vinnare
Under galakvällen i Sundsvall delades dessutom tre kategoripriser ut. Malin Hagberg, Hudikhus AB blev utsedd till ”Årets kvinnliga stjärnskott” och Jon Hillgren, Hernö Gin AB blev ”Årets manliga stjärnskott”. Huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Nina Thelin från Stringo AB.

De norrländska vinnarna kommer nu att möta vinnarna i de övriga fem regionfinalerna den 31 januari när Sverigefinalen i Stockholms stadshus äger rum. Den nationella huvudprisvinnaren representerar sedan Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

–Precis som tidigare år har årets finalister och vinnare visat upp vilken entreprenörskraft som finns i Norrland. Jag vill gratulera samtliga vinnare, men också passa på att hylla de som tog sig hela vägen till final. De är samtliga framgångsrika entreprenörer, och jag är säker på att de kommer fortsätta utveckla sina företag i rasande takt, säger Patric Birgersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Norr.

Patric Birgersson, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Norr, 070- 695 20 81, patric.birgersson@se.ey.com

För mer information:  www.eoy.se
Bilder från finalen: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Jurymotiveringar

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – Gustav Paringer & Gustav Nord, Aptum AB
Årets vinnare av EY Entrepreneur Of The Year i norrland uppvisar en fantastisk tillväxt med lönsamhet från dag 1. Idag är företaget ett av Sveriges främsta inom sin bransch och visionen sträcker sig långt utanför Sveriges gränser. Genom att utveckla varje unik kundrelation till max och samtidigt vara givmilda och generösa med sin tid mot yngre entreprenörer har duons resa bara börjat. Syftet är enkelt: Att rädda liv! Vinnare av priset som ÅRETS EY ENTREPRENEUR OF THE YEAR 2018 är: Gustav Paringer & Gustav Nord, Aptum AB

Årets kvinnliga stjärnskott – Malin Hagberg, Hudikhus AB
Sedan årets Kvinnliga stjärnskott klev in i bolaget har omsättningen och antalet anställda fördubblats. Lönsamheten talar sitt tydliga språk, här har man hittat en framgångsnyckel! Med ett otroligt driv, ett tydligt ledarskap och en inkluderade verksamhet arbetar hon varje dag med ett stort fokus: att förverkliga folks husdrömmar! Vinnaren av priset som ÅRETS KVINNLIGA STJÄRNSKOTT är: Malin Hagberg, Hudikhus AB

Årets manliga stjärnskott – Jon Hillgren, Hernö Gin AB
På kort tid har årets manliga stjärnskott skapat ett välkänt varumärke. Resan har hittills haft en stark uppåtgående trend, och ändå får vi känslan av att vi bara ser startgropen. Med ett genuint intresse för sin produkt och en tydlig marknadsföringsstrategi är företaget redan prisbelönt världen över och kan mycket väl bli Sveriges nästa stora exportsuccé. Företaget visar trots sin korta historik en stark lönsamhet. Det är helt enkelt ginialt! Priset som ÅRETS MANLIGA STJÄRNSKOTT går till: Jon Hillgren, Hernö Gin AB

Bästa internationella tillväxt – Nina Thelin, Stringo AB
Med passion och vilja att göra något riktigt bra har vinnaren av priset ”Årets internationella tillväxt” skapat en svensk exportsuccé. Med ett tydligt ledarskap och brinnande engagemang har vinnaren utvecklat företaget till att erbjuda världsledande produkter med ett otroligt starkt varumärke - ja man har till och med satt ett begrepp i branschen. Kompetens prioriteras högt, ”målet går före stämpelklockan”. Priset för BÄSTA INTERNATIONELLA TILLVÄXT går till: Nina Thelin, Stringo AB

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott och Årets manliga stjärnskott. SEB delar också ut priset Bästa internationella tillväxt i egenskap av huvudsponsor för EY Entrepreneur Of The Year.

Med start i Sundsvall den 6 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus i januari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Regionfinaler i Sverige 2018
6 november – Sundsvall
8 november – Västerås
12 november – Malmö
14 november – Stockholm
21 november – Göteborg
27 november – Norrköping

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.