2008-01-24 Pressmeddelande Ny vd på Ernst & Young

Auktoriserade revisorn Jan Birgerson har utsetts till ny vd för Ernst & Young. Han tillträder vd-tjänsten formellt vid ett styrelsemöte den 2 februari.

- Ernst & Young är ett bolag i stark medvind. Att tillträda som vd är en fantastisk utmaning men innebär också ett stort ansvar. Jag kommer nu att fullfölja företagets långsiktiga strategiska målsättning – att bli marknadsledare. Utmärkelsen Sveriges bästa arbetsgivare 2007, vår snabba tillväxttakt och ett starkt framtidsinriktat tjänsteutbud visar att vi är på rätt väg mot målet, säger Jan Birgerson.

Enligt Jan Birgerson är revisionsbranschen inne i en dynamisk period. Revisionspliktens avskaffande är ett exempel.

- På Ernst & Young är vi vana att hantera både stora och små förändringar i en global miljö. Revisionspliktens eventuella avskaffande innebär förändringar för svenska företag, men samtidigt är jag övertygad om att såväl gamla som blivande kunder kommer att fortsätta att efterfråga såväl revisionstjänster som tjänster från våra andra kompetensområden.

Nuvarande vd:n Torsten Lyth går efter sex år som vd i Sverige vidare inom Ernst & Young. Den 1 januari 2008 axlade Torsten Lyth rollen som affärsområdeschef för Assurance & Advisory Business Services inom NEMIA, Ernst & Youngs areaorganisation för Norden, Storbritannien, Irland, Mellandöstern, Sydafrika och Indien. Torsten kommer att arbeta både från Stockholms- och Londonkontoret.

Om Ernst & Young Ernst & Young är ett ledande globalt revisionsföretag som erbjuder tjänster präglade av integritet, kvalitet och professionalism. Våra tjänster omfattar revision, redovisning och affärsrådgivning samt skatte- och transaktionsrådgivning. Våra 114 000 medarbetare är revisorer och rådgivare i fler än 140 länder. För mer information besök www.ey.com/se

Lars-Gunnar Ericson, pressansvarig, tfn 08-520 592 10 alt 070-318 92 10