Ekonomi- och finansfunktioner i förändring - Svenska företag riskerar tappa konkurrenskraft

Globalisering och regelverksändringar ställer krav på förändrade styrmodeller samt arbetssätt och har fått stort genomslag på hur företag är organiserade. Det märks inte minst på företagens ekonomi- och finansavdelningar som får en allt viktigare roll och vars ansvar allt mer präglas av strategi och framåtriktad analys. Ändå anser bara 13 procent av svenska företags ekonomichefer att deras nyckeltal är tydligt kopplade till företagets övergripande strategier.

Resultatet visar att ekonomi- och finansfunktionens ansvar mer och mer kommer att präglas av framåtriktad analys, strategi och riskhantering – utöver den traditionella redovisningen och rapporteringen. Funktionen kommer alltmer att utvecklas till att bli en värdeskapande affärspartner som påverkar affärskritiska beslut. Trots det har inte svenska företag anpassat sina ekonomi- och finansavdelningar som de borde för att säkerställa långsiktig överlevnad.

– Resultatet bekräftar det vi trott – medan utländska företag påbörjat utvecklingen av sina ekonomifunktioner till att omfatta strategiska och framåtriktade arbetsuppgifter, arbetar svenska företag i stor utsträckning med traditionella uppgifter, säger Thomas Kindblad, Ernst & Young. Risken finns att svenska företag hamnar på efterkälken och tappar konkurrenskraft.

Studien visar vidare att: • 73 procent av de undersökta företagen saknar en strategi för ekonom iavdelningens roller och ansvar – 86 procent säger sig vilja ha detta.
• Endast 13 procent av ekonomicheferna anser att deras nyckeltal är väl länkade till företagens övergripande strategier. 59 procent önskar en sådan koppling, vilket är förvånande lågt i sig.
• Anledningarna till att företagen inte kommit längre i sitt förändringsarbete är bland annat kompetensbrist, begränsningar i befintliga IT-system och fokus på detaljer och mätetal utan bäring på företagets övergripande strategier och mål.

USA ett framgångsexempel I USA har företag tagit ett stort steg mot att anpassa ekonomifunktionen till en strategisk funktion genom att ta en roll som affärspartner som bidrar med framåtriktad analys, omvärldsbevakning och affärsutveckling.

– Man kan göra en liknelse vid en flygolycka. Dagens ekonomiavdelningar analyserar med hjälp av sin svarta låda vad som gått fel i företaget. Den nya rollen kommer att bli att förutse och förebygga olyckor över huvudtaget, säger Thomas Kindblad.

Om Ernst & Young Ernst & Young är ett ledande globalt revisionsföretag som erbjuder tjänster präglade av integritet, kvalitet och professionalism. Våra tjänster omfattar revision, redovisning och management consulting samt skatte- och transaktionsrådgivning. Våra 114 000 medarbetare är revisorer och rådgivare i 140 länder. Oavsett om vi arbetar på lokal eller global nivå är vår vision densamma – att bidra mest till våra medarbetares och kunders framgång genom att skapa värde och förtroende.

Kontaktpersoner Thomas Kindblad, Ernst & Young, thomas.kindblad@se.ey.com, tfn 070- 318 99 78 Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.rodin@se.ey.com, tfn 08-520 590 43, 070-318 90 43