En 500 miljarder dollar marknad i kraftig förändring: Pappersindustrins tuffa utmaningar

Ernst & Youngs studie om pappersindustrin speglar en bransch i kraftig förändring. Högre och fluktuerande energipriser, konsolideringstrender, förändrad efterfrågan och möjligheter eller risker att ge sig in i på nya marknader såsom Ryssland och Indien är faktorer som starkt påverkar branschen.

Fyra år av dålig lönsamhet Undersökningen visar att pappers- och massaindustrin visat dålig lönsamhet de senaste fyra åren, med några få undantag. Bland andra har Holmen, Mondi och Mayr-Melnhof visat god lönsamhet. Anledningen är att de nischat sig mot vissa produktsegment. De renodlade massaleverantörerna har också relativt hög lönsamhet i branschen. Högst lönsamhet finns hos pappersföretagen närmast slutkunden.

Konsolideringarna ökar i branschen I intervjuer med 36 opinions- och företagsledare kring industrins framtid framkom bland annat att balansen mellan utbud och efterfrågan utgör den största utmaningen, följt av den ökade kapaciteten i tillväxtländerna. 90 procent av de tillfrågade anser att industrin måste satsa betydligt mer än idag på forskning och utveckling, FoU, och att branschen går mot en långsam konsolidering. Flera pappers- och massaföretag integrerar framåt i värdekedjan, det vill säga de lierar sig med aktörer närmare slutkund, där lönsamheten är större.

– Branschen kommer att investera betydligt mer i produktivitetshöjande åtgärder och konsolideringstrenden är tydlig om än långsam inom branschen. Ett typexempel är SCA:s uppköp av Procter & Gambles mjukpapperstillverkning i Europa, säger Ulf Borgcrantz, Director, på Ernst & Young.

Studien visar vidare att: • Storlek, stordriftsfördelar och en bred produktportfölj är inte lika med bra lönsamhet. • Massaindustrin är idag fragmenterad, de 10 största producenterna har 25 % marknadsandel.
• Private Equity- företagen har visat ett ökat intresse för branschen, idag ägs 25 % av produktionskapaciteten i USA av PE-företag. • Kostnadsbesparingar anses inte vara tillräckligt för att öka lönsamheten på lång sikt.

Om Ernst & Young Ernst & Young är ett ledande globalt revisionsföretag som erbjuder tjänster präglade av integritet, kvalitet och professionalism. Våra tjänster omfattar revision och affärsrådgivning samt skatte- och transaktionsrådgivning. Våra 114 000 medarbetare är revisorer och rådgivare i fler än 140 länder. För mer information besök www.ey.com/se

Kontakta gärna: Ulf Borgcrantz, Director, Ernst & Young, tfn 08-520 590 63, 070-318 9063, ulf.borgcrantz@se.ey.com, Jenny Rodin, pressansvarig, tfn 070-318 90 43