EY branschbäst enligt studenterna

EY är branschens mest populära arbetsgivare enligt Universums senaste karriärsundersökning. Ekonomistudenterna rankar EY på plats 7, och därmed som bäst i branschen.

Undersökningsföretaget Universum rankar årligen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland landets studenter. Idag presenterades årets ranking, och bland ekonomistudenter rankas EY sjua, att jämföra med föregående års niondeplacering. Årets ranking innebär att EY inte bara är branschbäst, utan också enda rådgivningsföretag som lyckas placera sig inom topp tio bland ekonomistudenterna.

– Först och främst, tack till alla studenter som röstat på oss. Vi är mycket stolta över att vara ekonomernas förstaval. Vi har ett stort fokus på studentrelationer och aktiviteter, men jag är helt säker på att den största dragningskraften är alla våra fantastiska medarbetare. Det är de som verkligen sätter EY på kartan. Från  våra ambassadörer i Student Relations Team, som säkert många av dem som röstat träffat på mässor och event, till våra karriärbloggare som skriver om hur det är att jobba på EY, säger Anna Svanberg, VD på EY Sverige.

Det är inte bara bland ekonomistudenterna som EY rankas som den mest populära arbetsgivaren i branschen. Såväl juridikstudenterna som civilingenjörerna rankar EY som branschbäst, samtidigt som IT-studenterna placerar EY på plats 52, en klättring med 21 placeringar jämfört med föregående år.

– Det är väldigt roligt att vi i år också är branschbäst bland jurister och ingenjörer, det lovar gott inför framtiden. Digitaliseringen och rådande situation driver på utveckling och förändring av såväl arbetssätt som yrkesroller och kompetenser. Alla är mer än välkomna till oss på EY, avslutar Anna Svanberg.

Universums undersökning är Sveriges största och mest omfattande karriärundersökning, där Sveriges studenter rankar sina ideala arbetsgivare, besvarar hur de uppfattar dessa samt anger vad som är viktigt i val av framtida arbetsgivare. 2020 års undersökning besvarades av 24 208 studenter. Hela rankingen finns att ladda ner på Universums hemsida.

Topp 10 mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige bland ekonomistudenter 2021:

1. Spotify (1)
2. Google (2)
3. IKEA (3)
4. Avanza (10)
5. Swedbank (12)
6. SEB (11)
7. EY (9)
8. Nike (6)
9. H&M (4)
10. Microsoft (7)

För mer information, kontakta:
Oscar Forsman, PR-chef, EY i Sverige, 076-6332695, oscar.forsman@se.ey.com

Om EY
EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i..EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.
www.ey.se