EY i Almedalen – Sverige år 2030 i fokus

Välkommen till EY:s seminarier i Almedalen den 29 och 30 juni där vi blickar in i framtiden mot år 2030 utifrån flera samhällskritiska områden.

Paneler bestående av namnkunniga politiker, företagare och samhällsprofiler kommer att diskutera hur vi på bästa sätt drar nytta av teknikutvecklingen, om huruvida användningen av ny teknik leder till ökade risker och försämrad säkerhet eller inte, samt hur vi kan hitta nya lösningar genom partnerskap och samverkan. Mer information om EY:s program på Almedalen finns på www.ey.com/almedalen

Skattereform 2030 – Konsten att designa ett skattesystem från grunden.
Måndag 29/6 kl. 09.00-09.55, Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6.

Vilka är byggstenarna i ett konkurrenskraftigt och rättvist skattesystem i en digitaliserad värld? Seminariet modereras av Helena Norén och Mikael Hall från EY. I panelen medverkar professor Roger Persson Österman, Stockholms universitet, Krister Andersson, Svenskt Näringsliv, Eva Landén, VD Corem Property Group AB, Jenny Ryström, VD Gents AB och Erik Åsbrink, f.d. finansminister. Läs mer här.

Vad lär man sig i skolan om 15 år? Kom och skissa på 2030 års läroplan!
Måndag 29/6 kl. 11.00-11.55, Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6.

Även om Sverige ligger i framkant vad gäller teknikkunnande och utbyggnad av teknisk infrastruktur har skolan ännu inte tagit det digitala språnget fullt ut. Vad krävs för att få det att hända och hur påverkar språnget undervisningen? Seminariet modereras av Lars Eriksson och Ann-Mari Ek från EY. I panelen medverkan Per Kornhall, författare, debattör och skolutvecklare, Farid Nolen, projektledare Mathivation och Erik Bengtzboe (M), utbildningsutskottet. Läs mer här.

Framtidens infrastruktur – vad består den av och vem finansierar, bygger och förvaltar?
Måndag 29/6 kl. 13.00-13.55, Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6.

Vilka är de viktigaste framgångsfaktorerna i framtidens infrastrukturinvesteringar? Seminariet modereras av Linda Andersson och Per Skallefell från EY. I panelen medverkar Björn Hasselgren, forskare på Division of Urban Planning and Environment på KTH, Stefan Engdahl, chef för verksamhetsområde Planering på Trafikverket, Anna Wersäll, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare och Maria Nygren, vice VD och näringspolitisk chef på Transportgruppen. Läs mer här.

Hur möter vi äldres behov av omsorg år 2030?
Tisdag 30/6 kl. 09.00-09.55, Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6.

Vilka möjligheter finns att utveckla kvaliteten i äldreomsorgen med hjälp av ny teknik? Seminariet modereras av Lena Joelsson och Anders Hellqvist från EY. I panelen medverkar Bengt Eliasson (fp), riksdagsledamot, Eva Sahlén, direktör Västerås stad, Anders Ekholm, vice vd på Institutet för framtidsstudier och Ilija Batljan, vice vd och chef Affärsutveckling på Rikshem AB. Läs mer här.

En resa i vår digitala hälsa – var står vi 2030?
Tisdag 30/6 kl. 11.00-11.55, Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6.

Med ny teknik blir framtidens hälso- och sjukvård mer proaktiv och patientcentrerad, men vad händer med vår personliga integritet när vi alla är uppkopplade? Seminariet modereras av Stefan Lundström och Anna Isacson från EY. I panelen medverkar Anna Pettersson, regiondirektör Region Västerbotten, Nicole Silverstolpe, chef för Programkontoret på Södersjukhuset, Ebba Fåhreaus, vd på Lund Life Science Incubator, Stefan Olsson, Healthcare Industry Leader på IBM, Hannes Sjöblad, aktivist och grundare av Bionyfiken samt Chief Disruption Officer på Epicenter samt Ola Lauritzson, författare, hälsoentreprenör och rådgivare på OneLab. Läs mer här.

Revolutionen på den svenska sparandemarknaden – vem vinner och vem förlorar?
Tisdag 30/6 kl. 13.00-13.55, Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6.

Nya EU-regler ska öka transparensen för privatpersoner och förstärka konsumentskyddet när det gäller sparandeprodukter. En svensk utredning går länge och vill förbjuda så kallade kick-backs – en central ersättningsform för de som säljer fonder och andra sparprodukter. Hur påverkar det småspararna och marknadens olika aktörer? Seminariet modereras av Sven Tärnvik från EY. I panelen medverkar Tua Holgersson, vd på Länsförsäkringar Fondliv, Johan Lycke, Swedbank, Utredningssekreterare i värdepappersutredningen och Kerstin Hermansson, vd på Fondhandlareföreningen. Läs mer här.

Tillverkning 2030 – vad innebär det för Sverige och svenskarna?
Tisdag 30/6 kl. 15.00-15.55, Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6.

Hur kan Sverige fortsätta att vara internationellt konkurrenskraftigt när det gäller tillverkning och hur ska Sverige förhålla sig till utmaningarna och möjligheterna med nya innovativa produkter? Seminariet modereras av Ulf Borgcrantz och Jan Koch från EY. I panelen medverkar Anders Kärrberg, Kommunikationsdirektör och ansvarig för samhällskontakter på Volvo Cars, Richard Berkling, VD på CPAC Systems, Anders Källström, ordförande i Sustainability and Maintenance Global Center samt representant i kommunfullmäktige i Göteborgs stad och Niklas Gustavsson, Chief Sustainability Office, Corporate Communication och Sustainability Affairs på Volvo Group. Läs mer här.

För pressanmälan och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Oskar Mårtensson, Projektledare EY, 070-3189293, oskar.martensson@se.ey.com
Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-5650278, katarina.roslund@se.ey.com

Om EY
EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.

Taggar: