EY i Sverige är på väg att nå målet om klimatneutralitet 2025

Minska klimatavtrycket och stärka fokuset på mångfald, jämlikhet och inkludering är åtgärder som EY i Sverige genomfört under det senaste verksamhetsåret. Det visar EY Sveriges hållbarhetsrapport för 2022/2023. Utsläppen har minskat med 32 procent sedan 2019. Nästan 750 medarbetare i Sverige har engagerat sig i olika samhällsprojekt under senaste året, vilket ger samhällsinvesteringar till ett värde på cirka 4,2 miljoner kronor.

Under verksamhetsåret 2022/2023 fortsatte EY i Sverige att arbeta mot EY:s globala mål om klimatneutralitet 2025. För första gången sedan coronapandemin bröt ut genomfördes interna utbildningskonferenser fysiskt, vilket bidrog till att företagets utsläpp av växthusgaser ökade jämfört med föregående år. EY är inte nöjd med denna utveckling och har därför beslutat att alla interna utbildningsevent från och med innevarande verksamhetsår ska hållas inom Norden och främst i Sverige. Jämfört med basåret 2019 har dock utsläppen minskat med 32 procent. EY Sverige blev koldioxidneutrala 2020 och 2021 blev företaget koldioxidnegativa.

– Jag är stolt över de steg vi tagit så här långt. Resandet måste förbättras ytterligare, men EY är på god väg att nå målet om klimatneutralitet till 2025. För detta hållbarhetsmål och även andra är vår hållbarhetsrapport ett effektivt verktyg för att utvärdera och driva på vårt hållbarhetsarbete. Med hjälp av detta arbete har vi en datadriven metod för att identifiera utvecklingsområden, säger Anja Vanhatalo, hållbarhetsansvarig på EY Sverige.

Över hälften av delägarna har gått utbildning i inkluderande ledarskap
Ett centralt område i EY:s hållbarhetsarbete är mångfald, jämlikhet och inkludering. Det handlar om att främja en miljö där olikheter värderas och där alla medarbetare upplever en känsla av tillhörighet. Enligt årets rapport har 52 procent av företagets delägare genomfört en utbildning i inkluderande ledarskap och i den senaste medarbetarundersökningen svarade 90 procent av medarbetarna att de känner sig fria att vara sig själva på jobbet. För att ytterligare utveckla jämställdhetsarbetet kommer EY Sverige under året att gå igenom företagets processer för att söka en certifiering enligt den internationella standarden Global Equality Standard (GES).

Som en del i arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare genomför EY också åtgärder med fokus på hälsa, välmående och balans i livet.

– Vi vill att EY ska vara en arbetsplats där medarbetare trivs och vill stanna kvar. Ett projekt som vi sett gör skillnad för medarbetare som deltar är Mitt i livet-nätverket som drivits i två av våra regioner utanför storstadsområdena. Vi kan efter två år se att personalomsättningen har gått ner i de regioner där vi drivit projektet och vår ambition framåt är att sprida projektet till fler regioner, säger Anna Svanberg, vd på EY Sverige.

EY Ripples engagerar 742 medarbetare i Sverige i olika samhällsprojekt
Under de senaste åren har EY gjort stora investeringar i tjänster som fokuserar på hållbarhet för att möta kundernas växande behov. För att öka företagets påverkan utanför den egna organisationen arbetar EY även med EY Ripples. EY Ripples är ett program för samhällsengagemang som ger medarbetare möjlighet att bidra med sin kompetens och erfarenhet för att skapa en positiv förändring i samhället. Under verksamhetsåret 2022/2023 har 742 medarbetare engagerat sig i olika samhällsprojekt, vilket motsvarar samhällsinvesteringar till ett värde på cirka 4,2 miljoner kronor. Sedan EY Ripples lanserades i Sverige 2018 har medarbetare påverkat över 490 000 människors liv och bidrar på så sätt till EY:s globala mål – att positivt påverka 1 miljard människors liv till och med 2030.

EY:s hållbarhetsrapport utgår från de fyra pelare för hållbarhetsrapportering som anges av World Economic Forums International Business Council: bolagsstyrning, miljö, medarbetare och samhällsansvar. Övergripande mål och fokusområden för EY:s hållbarhetsarbete baseras på en väsentlighetsanalys. Denna analys kommer att utvecklas i enlighet med kraven inom CSRD under det kommande året.

Anja Vanhatalo

Det är andra året i rad som EY ger ut hållbarhetsrapporten som en del av årsredovisningen. Läs mer om EY:s hållbarhetsinitiativ i års- och hållbarhetsredovisning 2022/2023

För mer information eller intervjuförfrågan, kontakta:
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte "Building a better working world" och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar: