Fokus på kärnverksamheten är företagens återhämtningsstrategi

När företagen återhämtar sig efter krisen väljer en majoritet att omvärdera sina affärsmodeller och öka sin flexibilitet. Det visar Ernst & Youngs studie där ledande globala företag har intervjuats om finanskrisen och framtida prioriteringar för återhämtning.

Lessons from change ger en detaljerad redogörelse för hur ledande globala företag har tacklat lågkonjunkturen och hur de förbereder sig för en återhämtning. Studien är en sammanställning av diskussioner som fler än 500 kundansvariga på Ernst & Young fört med företag världen över de senaste månaderna.

Efter ett tufft år är det knappast förvånande att nästan 90 procent av deltagarna i studien överväger eller redan har antagit en strategi där man återvänder till att fokusera på kärnverksamheten. Detta beror antingen på att företagen har sålt av vissa delar av verksamheten eller för att de sett att det innebär höga kostnader och risker att ha alltför spridda kompetensområden i ett företag.

En stor del av företagen (84 procent) anger att de omvärderar sina nyckelkundstrategier. Antalet företag som har infört outsourcing eller så kallade shared service centers uppgick till 55 procent och ytterligare 31 procent överväger att driva ytterligare effektivitetsåtgärder för sina supportfunktioner.

I studien har Ernst & Young även tittat på hur lågkonjunkturen har påverkat olika industrisektorer. Studien visar att banker och bilindustrin har genomgått massiva förändringar de senaste två åren medan life science, IT-sektorn och oljesektorn inte alls har upplevt samma omvälvande situation.

– En av de mer förvånande och samtidigt glädjande upptäckterna som vi gjort i diskussionerna med företagen är att de inte tänker i protektionistiska termer, vilket annars är vanligt i en lågkonjunktur. Istället anger så många som 85 procent av företagen att man redan har eller planerar att ge sig in på nya geografiska marknader, säger Jan Birgerson, vd, Ernst & Young AB.

Kontaktpersoner Lucas Cardholm, Director, Ernst & Young, 08-520 589 79, lucas.cardholm@se.ey.com Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, 08-520 590 43, jenny.rodin@se.ey.com

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 144 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person