Förenklade regler och fler förebilder kan få fart på kvinnligt företagande i Sverige

Närmare hälften av de svenska kvinnorna upplever att kvinnligt entreprenörskap och företagande uppmuntras i ganska liten eller mycket liten utsträckning i Sverige, medan bara fem procent upplever att det uppmuntras i stor utsträckning. Det visar en ny studie om kvinnligt företagande och jämställdhet i Sverige som Novus har tagit fram på uppdrag av revisions- och rådgivningsföretaget EY.

Närmare två av tio kvinnor (18 procent) i EY:s studie har någon gång själva startat eller varit med och startat ett företag och av dessa upplevde sexton procent krångliga regler som det största hindret i entreprenörskapet. Lika många upplevde otryggheten att vara utan fast anställning som det största hindret, medan bara fem procent anger att det var familjesituationen. Bland de kvinnor som inte startat ett företag tror 34 procent att en för hög privatekonomisk risk skulle vara det största hindret om de valde att starta ett företag idag.

– Kvinnor upplever i stor utsträckning samma problem som män när de startar företag, som krångliga regelverk, men de känner inte alls i samma utsträckning som män att deras entreprenörskap uppmuntras. Bristen på uppmuntran och stöd kan leda till att kvinnor inte vågar ta samma risker för att lyckas som männen, vilket är allvarligt eftersom det ofta krävs ett visst mått av risktagande för att ett nytt företag ska lyckas, säger Carlos Esterling, partner och ansvarig för entreprenörsfrågor på EY i Sverige.

Hälften av kvinnorna i EY:s studie tror att en ojämn fördelning av arbetsbördan i hemmet är ett stort eller ganska stort hinder för att starta och driva eget företag. Drygt hälften uppger samtidigt att de i stor eller ganska stor utsträckning har stöd från sin respektive att göra karriär eller driva eget företag.

Svenska kvinnor efterlyser främst förebilder – inte kvotering
Enligt en rapport från stiftelsen AllBright kommer Sverige att uppnå jämställdhet i landets ledningsgrupper först år 2040. Mer än var tredje kvinna anser att fler framgångsrika kvinnliga förebilder inom politik och näringsliv är den enskilt viktigaste faktorn för att detta ska ske tidigare, medan bara elva procent anser att kvotering genom lagstiftning är viktigast.

När det kommer till att få fram fler kvinnliga entreprenörer anser 22 procent att förenklade regler för företagare är den enskilt viktigaste faktorn, medan 19 procent svarar fler framgångsrika kvinnliga förebilder inom näringslivet. Bara tre procent anser att jämnt uttag av föräldraförsäkring genom lagstiftning är viktigast.

– Idag finns det fler kvinnliga entreprenörer och företagsledare än någonsin förr, men det är fortfarande männen som i högst utsträckning uppmärksammas för sina gärningar. Om fler kvinnor lyftes fram som goda exempel är jag övertygad om vi snabbt skulle se en ökning av kvinnliga entreprenörer, säger Carlos Esterling.

Svenska kvinnor förknippar främst jämställdhet med lika lön för lika arbete
Drygt sex av tio kvinnor tänker främst på ”lika lön för lika arbete” när de hör ordet jämställdhet, medan åtta procent tänker på jämnt fördelad arbetsbörda i hemmet och sju procent på lika många kvinnor respektive män i det offentliga rummet. Bara fem procent förknippar jämställdhet med lika många kvinnor respektive män i ledande positioner i näringslivet.

Också vad gäller den enskilt viktigaste faktorn för att uppnå jämställdhet mellan könen i Sverige svarar majoriteten, närmare sex av tio, ”lika lön för lika arbete”. Tio procent anger upphörandet av mäns våld mot kvinnor, vilket är lika många som anger fler framgångsrika kvinnliga förebilder inom politik och näringsliv och åtta procent svarar genusneutral pedagogik i förskola och skola. Endast två procent svarar jämnt uttag av föräldraförsäkring genom lagstiftning och en procent svarar kvotering till bolagsstyrelser genom lagstiftning.

Svenska kvinnor är inte optimistiska kring framtidsutsikterna för jämställdhet, bara en procent tror att det kommer att ta mindre än fem år innan Sverige är jämställt ur ett könsperspektiv medan 38 procent svarar 16-30 år, 22 procent 31-50 år och 19 procent mer än 50 år. Hela 67 procent anser att det främst är politiken som är ansvarig för att uppnå ett jämställt samhälle, följt av näringslivet (39 procent) och jag själv (32 procent).

– Jag delar tyvärr denna dystra prognos, det finns otroligt mycket arbete kvar att göra innan vi kan betrakta Sverige som jämställt. Jag tror dock att ett ökat antal kvinnliga entreprenörer skulle skynda på processen och det är därför viktigt att de offentliga aktörerna och det etablerade näringslivet tillsammans omgående ser över vad vi kan och bör göra för att få fler kvinnor att våga satsa på sin affärsidé, säger Carlos Esterling.

Hela studien är bifogad till detta pressmeddelande.

Hör mer om studien i Almedalen:
Har män och kvinnor samma förutsättningar att driva företag?
Måndag 4 juli kl. 16.00-16.55, Kopparsalen Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6

Att få fler kvinnor att driva företag är inte bara en fråga om jämställdhet, det stimulerar också tillväxt och utveckling i Sverige. Antalet kvinnor som startar eget har stigit de senaste åren, men skillnaden mellan män och kvinnor är fortfarande stor. Vad beror det på och hur får vi fler företag som drivs av kvinnor?

På seminariet presenteras en ny studie om svenska kvinnors syn på företagande som EY genomfört tillsammans med Novus. Seminariet modereras av Carlos Esterling från EY. I panelen medverkar Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande Svenska Riskkapitalföreningen, Carin Holmquist, professor inom entreprenörskap vid Handelshögskolan i Stockholm, Kristina Lindhe, entreprenör, vd samt grundare Lexington och Maria Rankka, vd på Stockholms Handelskammare.

Vilka jämställdhetsinitiativ ger störst avkastning – dags att fokusera på männen?
Tisdag 5 juli kl. 13.00-13.55, Kopparsalen Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6

Trots att Sverige i många sammanhang ses som ledande i jämställdhetsfrågor är arbetslivet långtifrån jämställt. Enligt World Economic Forums kartläggning hamnar Sverige på 31:a plats globalt vad gäller andelen kvinnor på chefspositioner. Samma kartläggning konstaterar att det kommer att ta 117 år innan kvinnor och män har jämställda löner.

På seminariet diskuterar några av Sveriges makthavare tänkbara lösningar på jämställdhetsproblemet. Seminariet modereras av Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande Svenska Riskkapitalföreningen. I panelen medverkar Magnus Hall, vd och koncernchef Vattenfall, Günther Mårder, vd Företagarna, Lars Weigl, country managing partner EY Sverige och Martin Ingvar, professor och överläkare Karolinska Institutet.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av EY Sverige. Syftet med undersökningen var att ställa ett antal frågor till kvinnor i Sverige om hur de ser på jämställdhet i stort och hur det de ser på kvinnligt
företagande och entreprenörskap. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Den 9-16 maj 2016 genomförde Novus 1024 intervjuer med kvinnor 18-79 år i Sverige, vilket innebar en svarsfrekvens om 59 procent.

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, partner och ansvarig för entreprenörsfrågor på EY i Sverige, 070-318 91 97, carlos.esterling@se.ey.com
Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-565 02 78, katarina.roslund@se.ey.com

Om EY
EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person.

Taggar: