Förtroendet på transaktionsmarknaden växer sig starkare

Förtroendet hos svenska storföretag har återvänt och intresset för strukturaffärer väntas öka under 2011.  Under årets första kvartal bokfördes 35 affärer – en minskning med 13 procent från förra kvartalet, men ändå det näst bästa kvartalet sedan 2008. ”Köpviljan finns där och jag tror 2011 blir ett stabilt transaktionsår”, säger Pär-Ola Hansson, chef för Transaction Advisory Services på Ernst & Young.

Studien Corporate Transaction Trends – Transactions by large Swedish companies kartlägger förvärv och försäljningar som genomförts av de omkring 100 största svenska företagen. Studien, som publiceras en gång i kvartalet, visar att antalet avyttringar steg från åtta till elva stycken. I fyra av fallen hade målbolaget en omsättning på mer än 100 miljoner euro. Antalet förvärv minskade emellertid till 24 stycken, vilket är 25 procent lägre än förra kvartalet.

Även om antalet strukturaffärer sjönk något, är det jämfört med tidigare perioder ett tämligen starkt kvartal. Det är ett bevis på att förtroendet på transaktionsmarknaden återvänt, säger Pär-Ola Hansson, och fortsätter:

– Bolagen har starka balansräkningar och använder dessa till att växa. Det är också intressant att se att flera stora transaktioner var uppköp av börsnoterade företag, vilket tyder på köparens allt större vilja att använda offentliga erbjudanden för att uppnå sina strategiska ambitioner.

Studien visar vidare att;

• ABB:s uppköp av amerikanska Baldor Electric company var det största förvärvet under kvartalet. Capios försäljning av Capio Sanidad till CVC Capital Partners var den största avyttringen,
  • bygg- och tillverkningsindustrin var den mest aktiva sektorn under perioden med 40 procent av alla genomförda transaktioner. Assa Abloy och Trelleborg stod för tre förvärv var inom sektorn. Finans- och fastighetsbranschen kom på andra plats med 26 procent av transaktionerna,
  • 67 procent av samtliga förvärv och 82 procent av alla avyttringar skedde på hemmamarknaderna i Norden och Västeuropa. Andel förvärv i USA minskade från 31 till13 procent,
  • två tredjedelar av förvärven under Q1 2011 var medelstora (20-100 miljoner euro) eller större (över 100 miljoner euro) transaktioner.

–  Vi förväntar oss en fortsatt positiv utveckling under 2011. Utfallet under 2011 är dock beroende av makrofaktorer så som utvecklingen av skuldkrisen i eurozonen, avslutar Pär-Ola Hansson.

Pär-Ola Hansson, partner och affärsområdeschef, Transaction Advisory Services,
Ernst & Young, par-ola.hansson@se.ey.com, 08-520 596 77, 070-318 96 77.
Jenny Bildsten, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.bildsten@se.ey.com, 08-520 590 43.

Om Ernst & Young
Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 141 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se
Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Taggar: