Förvärv på nya marknader lockar svenska storföretag

Svenska storföretag avslutade 31 affärer under årets andra kvartal – en svag minskning från föregående kvartal men en ökning med 63 procent jämfört med samma kvartal 2009. Det visar en ny rapport från Ernst & Young. Företagen genomförde rekordfå affärer på hemmamarknaderna i Norden och Västra Europa. Nu blickar de mot nya marknader och letar i allt större utsträckning efter förvärv på den Östeuropeiska och Asiatiska marknaden.

– Det råder en tillförsikt på transaktionsmarknaden och antalet företagsaffärer kommer att röra sig mot mer normala nivåer under året, säger Pär Ola Hansson, chef för Transaction Advisory Services på Ernst & Young, och fortsätter:

– Den geografiska trenden med fler förvärv på nya marknader kommer sannolikt att fortsätta i takt med att fler branscher blir allt mer globala.
Studien visar vidare att: • bygg- och tillverkningsindustrin stod för 42 procent av alla företagstransaktioner och var därmed den mest aktiva sektorn, följd av råvaru- och energisektorn, 23 procent.

• under kvartal två, 2010, stod råvaru-och energisektorn för fyra stora avyttringar, där målbolagen har en omsättning på över 100 miljoner euro. Dessa var Vattenfalls avyttring av sitt kraftledningsnät i Tyskland, Lundin Petroleums spin-off av sin brittiska verksamhet, SCA:s avyttring av sin förpackningsverksamhet i Asien och Stora Ensos försäljning av sitt pappersbruk i Kotka, Finland, och sin Malaysiska lamineringsverksamhet.

Kvartalsstudien Corporate Transaction Trends – Transactions by large Swedish companies kartlägger förvärv och försäljningar som Sveriges 100 största företag genomfört.

Kontaktpersoner Pär-Ola Hansson, partner och affärsområdeschef, Transaction Advisory Services, Ernst & Young, par-ola.hansson@se.ey.com, 08-520 596 77, 070-318 96 77.
Jenny Bildsten, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.bildsten@se.ey.com, 08-520 590 43.

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 144 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Taggar: