Förvärvsaptiten väntas öka

När EY tillfrågar 1 600 ledande beslutsfattare på stora företag i 60 länder, pekar allt på att transaktionsaktiviteterna kommer att öka kraftigt framöver. Hela 40 procent av respondenterna räknar med att fullfölja förvärv under de kommande tolv månaderna. Detta är den högsta siffran på tre år och ett stabilare marknadsläge kan innebära att transaktionsvolymerna globalt åter når 2006 års nivåer.

EY:s Capital Confidence Barometer, som genomförs två gånger per år, visar att 40 procent av respondenterna planerar att genomföra förvärv under de kommande tolv månaderna. Barometern visar även att nära två tredjedelar (60 procent) av beslutsfattarna tror att transaktionsvolymerna kommer att fortsätta att öka från redan höga nivåer hittills i år.

Den viktigaste indikatorn på ökad transaktionsaktivitet är antalet planerade affärer, pipeline har ökat med 30 procent sedan april 2014. Dessutom förväntar sig 66 procent av respondenterna att planerade affärer kommer att öka ytterligare, att jämföra med 33 procent i april. Förbättrade vinstutsikter i det egna bolaget, ett växande förtroende för en stabilare världsekonomi och en ökad samsyn i värderingen av tillgångar bland köpare och säljare, tros ligga bakom. Antalet beslutsfattare som uppfattar den globala ekonomin som stabil har sedan ett år tillbaka ökat från 24 procent till 44 procent. Dock uppger 37 procent nu att de geopolitiska riskerna är de största orosmolnen, en ökning med sju procent sedan april.

-       Vi ser nu en ökad tilltro till en stabilare världsekonomi, vilket flaggar för mer aktivitet på transaktionsmarknaden. Efter flera år av försiktighet, ger den nya stabiliteten större säkerhet när det gäller strategisk planering - även om beslutsfattare naturligtvis kommer att noga övervaka den geopolitiska utvecklingen, säger Jesper Almström, partner och nordisk chef för Transaction Advisory Services, EY.

2014 har så här långt kännetecknats av mycket stora förvärv. Dessa kommer fortsatt att spela en viktig roll och det finns tydliga tecken på att transformerande förvärv ökar. Mer än en tredjedel, 37 procent, av respondenterna uppger att de kommer att genomföra stora transformerande förvärv framöver. De stora affärerna ger ringar på vattnet och en ny trend är att de medelstora affärerna, värderade till 250 miljoner USD och lägre, kommer att stå för en betydande del av transaktionerna under de kommande tolv månaderna. Detta beror på att företagen tittar på affärer som specifikt förstärker och kompletterar kärnverksamheterna.

-       De stora transaktionerna under de senaste månaderna bidrar till ett mer positivt klimat på marknaden generellt och triggar transaktionsaktiviteter längre ned i kedjan. Vi förväntar oss därför nu en våg av medelstora affärer som i stor utsträckning kommer att driva tillväxten av transaktioner i närtid, säger Jesper Almström.

De fem mest populära länderna att investera i är tillväxtmarknaderna Brasilien, Kina och Indien och de mogna marknaderna USA och Storbritannien. De största köparna förväntas finnas i länder såsom USA, Storbritannien, Kina, japan, Indien och Australien. De branscher som förväntas genomföra flest transaktioner är fordonsindustri, teknologi, Life Sciences, telekom och detaljhandel.

Om studien

EY Capital Confidence Barometer är en undersökning där 1600 ledande befattningshavare från stora företag runt om i världen och över flera branscher tillfrågas. Undersökningen genomförs varje halvår sedan november 2009. http://www.ey.com/GL/en/Services/Transactions/EY-capital-confidence-barometer

För ytterligare information kontakta
Jesper Almström, partner och nordisk chef för Transaction Advisory Services, EY, jesper.almstrom@se.ey.com, tfn 070-318 93 99

Katarina Roslund, nordisk PR-chef EY, katarina.roslund@se.ey.com, tfn 070-565 02 78

Om EY

EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.