Framtidens infrastruktur – vad består den av och vem finansierar, bygger och förvaltar?

Måndagen den 29 juni anordnar EY en diskussion kring framtidens infrastruktur och tänkbara finansieringsmetoder på Clarion Wisby Hotel i Almedalen. Medverkar gör bland andra Stefan Engdahl, chef för verksamhetsområdet Planering på Trafikverket, Björn Hasselgren, forskare vid KTH och Anna Wersäll, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare.

Datum: Måndag 29 juni
Tid: 13.00-13.55
Plats: Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6

Vi lever i en tid där allt fler människor söker sig till Sveriges storstadsregioner. Problemet är att väg- och järnvägsnätet inte hänger med i den starka befolkningstillväxten i dessa regioner. Det är en utveckling som Sverige behöver vända.

För att förstå vilken infrastruktur som krävs i framtiden måste fordonsindustrin, byggbolagen och ansvariga aktörer för passagerare och gods arbeta tillsammans. Vi behöver bli bättre på att bygga allianser och samarbeten där offentlig och privat sektor samverkar.

Tillsammans med en namnkunnig panel vänder och vrider vi på de viktigaste framgångsfaktorerna i framtidens infrastrukturinvesteringar. Vi vill bland annat ha svar på hur vi får bättre effektivitet, hur vi får utväxling av varandras kompetens samt vem som i framtiden ska äga och finansiera vår gemensamma infrastruktur?

Deltagare:

Anna Wersäll, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare

Björn Hasselgren, forskare på Division of Urban Planning and Environment vid KTH

Stefan Engdahl, chef för verksamhetsområdet Planering på Trafikverket

Maria Nygren, vice VD och näringspolitisk chef på Transportgruppen

Philip Ajina, grundare och partner på Infranode

Seminariet modereras av Linda Andersson, ansvarig för infrastrukturrådgivning i Norden på EY och tidigare forskare vid KTH kring alternativa finansieringsformer och riskanalys i samband med stora investeringar och upphandlingar samt Per Skallefell, expert på upphandlingar och processeffektiviseringar på EY.

För pressanmälan och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Oskar Mårtensson, Projektledare EY, 070-3189049, oskar.martensson@se.ey.com
Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-5650278, katarina.roslund@se.ey.com

Välkommen till EY:s seminarier i Almedalen den 29 och 30 juni där vi blickar in i framtiden mot år 2030 utifrån flera samhällskritiska områden. Mer information om EY:s program i Almedalen finns på www.ey.com/almedalen

Om EY
EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.

Taggar: