Global plattform för gigarbeten kommer till i Sverige

Nu lanseras en av världens största gig-plattform i Sverige. GigNow är en plattform som gör det enkelt att hitta flexibla eller korta konsultuppdrag i hela världen och även förenklar kompetensförsörjningen för företag. Plattformen har cirka 400 korttidsuppdrag tillgängliga globalt per dag. Lanseringen i Sverige är en del av den fortsatta expansionen av EY:s populära plattform för gigarbeten.

För att dra nytta av gig-ekonomin och människor som söker mer flexibilitet eller kortvariga uppdrag har rådgivnings- och revisionsföretaget EY utvecklat ”GigNow”. Det är en digital plattform som hittar och matchar kvalificerade konsulter med uppdrag inom EY.

Vi är stolta över att nu kunna lansera en av världens största plattformar för gig-arbete i Sverige. Med GigNow blir vi först i branschen att kunna erbjuda en global plattform för tillfälliga konsultuppdrag. Och vi hjälper företag att hitta kvalificerade konsulter med rätt kompetens, säger Annika Nordell, GigNow Leader på EY i Sverige.

GigNow använder en avancerad sök- och rankningsfunktioner för att sortera kandidaternas färdigheter och matcha dem med lediga uppdrag, bl.a. med hjälp av AI. Det går också snabbt för kandidaterna att börja ett nytt uppdrag. Mätningar visar att genom plattformen går det 60 procent snabbare att börja nästa gig-arbete.

Vi som företag vill ligga i framkant och gig-ekonomin är här för att stanna. Utifrån ett employer branding-perspektiv är det viktigt att vi som arbetsgivare anpassar oss och med GigNow kan vi attrahera de bästa talangerna som söker flexibilitet och korttidsuppdrag, säger Anna Svanberg, vd på EY i Sverige.

Plattformen förmedlar uppdrag globalt inom ett brett spektrum av kompetensområden, inklusive affärsrådgivning, transaktionshjälp, försäkring, skatterådgivning och IT samt andra affärsrelaterade områden. GigNow stödjer efterlevnaden av lokala lagar och regler som rör skatter, arbetskraft och hantering av personuppgifter, till exempel GDPR.

Med GigNow förväntas antalet personer på korttidsuppdrag genom EY öka under de närmaste åren för att komplettera befintliga team på EY. De som är kontrakterade via GigNow får också möjlighet att utvecklas genom att dra nytta av EY:s interna utbildningsprogram, till exempel digitala kurser för att lära sig nya färdigheter.

Läs mer: www.ey.com/sv_se/assurance/insourcing-services

För mer information, kontakta:
Annika Nordell, GigNow Leader på EY i Sverige, 070-3189780, annika.nordell@se.ey.com

Oscar Forsman, PR-chef, EY i Sverige, 076-6332695, oscar.forsman@se.ey.com

Om EY
EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. www.ey.com/se