Hur möter vi äldres behov av omsorg år 2030?

Tisdagen den 30 juni anordnar EY en diskussion kring framtidens äldreomsorg och ny välfärdsteknik på Clarion Wisby Hotel i Almedalen. Medverkar gör bland andra Anders Ekholm, vice vd på Institutet för framtidsstudier och riksdagsledamoten Bengt Eliasson (FP).

Datum: Tisdag 30 juni
Tid: 09.00-09.55
Plats: Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6

Det pågår just nu en debatt om hur vi ska klara välfärden i Sverige med tanke på de demografiska förändringarna i landet. Vi blir nämligen allt fler och allt äldre samtidigt som den grupp som arbetar relativt blir mindre. Det väcker frågor kring hur äldrevården ska finansieras och vem som ska ta hand om de äldre i framtiden.

Många målar upp en dyster bild av framtidens äldreomsorg. Med vårt seminarium vill vi visa att det istället finns anledning att tänka positivt eftersom ny teknik sparar resurser och frigör mer tid för omsorg. Tekniken kan även öka individualiseringen och förbättra omvårdnaden.

En namnkunnig panel kommer på seminariet att diskutera olika möjligheter att utveckla kvaliteten i äldreomsorgen. Vi vill bland annat ha svar på hur vi möter äldres individuella behov år 2030, om vi till dess har förenat en ökad användning av teknik med etik, om en teknikstödd äldrevård blir mer eller mindre empatisk och hur fort vår attityd till tekniken förändras.

Deltagare:

Bengt Eliasson (FP), riksdagsledamot

Eva Sahlén, direktör sociala nämndernas förvaltning i Västerås Stad

Anders Ekholm, vice vd på Institutet för framtidsstudier

Ilija Batljan, vice vd och chef för affärsutveckling på Rikshem AB

Seminariet modereras av Lena Joelsson ansvarig för offentlig sektor på EY och Anders Hellqvist, hälso- och sjukvårdsexpert på EY.

För pressanmälan och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Oskar Mårtensson, Projektledare EY, 070-3189049, oskar.martensson@se.ey.com
Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-5650278, katarina.roslund@se.ey.com

Välkommen till EY:s seminarier i Almedalen den 29 och 30 juni där vi blickar in i framtiden mot år 2030 utifrån flera samhällskritiska områden. Mer information om EY:s program i Almedalen finns på www.ey.com/almedalen

Om EY
EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.

Taggar: