Inbjudan Almedalen: Framtidens finansvärld – debatt med Peter Norman, Michael Wolf med flera

Pressinbjudan till seminarium i Almedalen den 2 juli:

I finans- och eurokrisens kölvatten pågår en livlig diskussion rörande finansmarknadens roll i samhället. Vi ser även en störtflod av nya regelverk som ändrar förutsättningarna för att bedriva finansverksamhet. Vi önskar belysa hur detta påverkar branschen och samhället i stort och kommer att fokusera på följande tre teman:

1. Tillväxt och innovationskraft
-  Hur påverkar de förstärkta kraven makroekonomin?
-  Kan mer omfattande regelverk och höjda kapitalkrav för banker och försäkringsbolag påverka räntenivåer och BNP-tillväxt?
-  Finns det en risk att ytterligare tvångströjor på branschen inverkar negativt på innovationskraften i samhället?

2. Gemene mans plånbok
-  Hur påverkas priset på bank- och försäkringstjänster av förändrade kapitalkrav? Hur påverkas bankernas marginaler? Kommer aktieägarna eller kunderna att få betala?
-  Undersökningar visar att gemene man är oroliga över sin pension och saknar kunskap, samtidigt som allt större ansvar för pensionen läggs på individen. Behöver man vara orolig? Vilken roll kan leverantören spela för att hjälpa individen att säkra en god pension?
-  Behövs ökad transparens, t.ex. inom fondsparande? Vilken effekt kommer Normanbeloppet att ge, för individen och för konkurrensen på marknaden?

3. Konkurrens på finansmarknaden
-  Hur står det egentligen till med konkurrenssituationen i branschen? Och hur ser det ut om 5-10 år?
-  En del regler kan anses påverka konkurrenssituationen, t.ex. det nyligen införda räntegolvet vid beräkning av försäkringsbolagens åtagande. Hur påverkar detta branschen?
-  Börjar regelverksbördan utgöra en prohibitiv inträdesbarriär inte bara för nya aktörer utan även för internationella konkurrenter?

Frågeställningarna ovan diskuterar vi tillsammans med Martin Andersson, generaldirektör, Finansinspektionen, Sten Dunér, vd, Länsförsäkringar, Sara McPhee, vd, SPP, Peter Norman, finansmarknadsminister och Michael Wolf, vd, Swedbank.

Moderator: Ragnar Gustavii och Sven Tärnvik, Ernst & Young

Tid: Måndag 2 juli kl. 13.00-14.00
Plats: Clarion Hotel Wisby, Erlanderska Rummet

Seminariet kommer att livesändas via www.ey.com/almedalen

För anmälan eller mer information kontakta Jenny Bildsten på Ernst & Young, tel. 08-520 590 43 eller jenny.bildsten@se.ey.com.

Om Ernst & Young
Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 152 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se
Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.