Köpfesten bland storföretagen fortsätter

De svenska storföretagen trotsade omvärldsturbulensen och ökade sina strukturaffärer kraftigt under tredje kvartalet i år. Störst var AstraZenecas avyttring av Astra tech.

Ernst & Youngs nya transaktionsrapport sammanställer de strukturaffärer som de 100 största företagen i Sverige genomfört under tredje kvartalet i år. Rapporten visar att storföretagen slutförde 48 transaktioner, vilket är den högsta siffran sedan kvartal fyra 2007. Det är en ökning med 23 procent från föregående kvartal och med 140 procent jämfört med kvartal tre 2010.

– Aktiviteten på transaktionsmarknaden under 2011 har hittills inte påverkats av USA:s och Europas skuldkris. Antalet genomförda transaktioner under de tre första kvartalen uppgår till 122 vilket enbart är två affärer färre än resultatet för helåret 2010, säger Pär-Ola Hansson, chef för Transaction Advisory Services på Ernst & Young, och fortsätter:

– Utsikten för resten av året är dock osäker. Listan över pågående men ännu inte genomförda transaktioner för kvartal fyra har minskat, vilket kan komma att påverka antalet slutförda affärer för helåret 2011 negativt.

De största transaktionerna under det tredje kvartalet var avyttringar, där AstraZenecas försäljning av Astra tech var störst med ett enterprise value på närmare 11,5 miljarder kronor, följt av utköpet av Niscayah Group. De största förvärven var Nibe Industries köp av Schulthess Group och Elektas köp av Nucletron.

Studien Corporate Transaction Trends Q3 2011 visar vidare att:

• bygg- och tillverkningsindustrin var den mest aktiva sektorn under perioden med 33 procent av alla genomförda transaktioner.
  • närmare två tredjedelar av förvärven under Q3 2011 var medelstora (20–100 miljoner euro) eller stora (över 100 miljoner euro) transaktioner.
  • 63 av alla förvärv skedde på hemmamarknaderna i Norden och Västeuropa.

Om rapporten
Studien Corporate Transaction Trends – Transactions by large Swedish companies är en kvartalsstudie som kartlägger förvärv och försäljningar som genomförts av de omkring 100 största svenska företagen. Ernst & Young har genomfört studien sedan 2004.

Kontaktpersoner
Pär-Ola Hansson, partner och affärsområdeschef, Transaction Advisory Services, Ernst & Young, par-ola.hansson@se.ey.com, 08-520 596 77, 070-318 96 77.
Jenny Bildsten, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.bildsten@se.ey.com, 08-520 590 43.

Om Ernst & Young
Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 152 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se
Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Taggar: