Kraftig ökning av svenska företagsaffärer under 2014

Förra året var det mest transaktionsintensiva året i Sverige sedan finanskrisens början 2008 enligt rapporten EY Corporate Transaction Trends. Den återkommande studien, där revisions- och rådgivningsföretaget EY varje kvartal kartlägger förvärv och försäljningar bland Sveriges största företag, visar att antalet transaktioner 2014 ökade med 18 procent jämfört med 2013.

Förra året genomfördes 165 transaktioner bland Sveriges största företag enligt rapporten EY Corporate Transaction Trends, vilket är i nivå med 2008 och mer än en fördubbling jämfört med krisåret 2009. Antalet förvärv ökade med 20 procent från föregående år till 125 stycken och antalet avyttringar ökade med 11 procent till 40 stycken. Baserat på det starka helåret 2014 och den nuvarande aktiviteten på marknaden förutspår EY en fortsatt positiv trend under 2015.

– Förutsatt att det finansiella systemet inte utsätts för en stor chock tror vi att den positiva trenden fortsätter och att antalet transaktioner under 2015 kan öka med 10 procent. Antalet transaktioner skulle då nå eller överträffa de 180 affärer som genomfördes under 2006, men inte riktigt nå upp till rekordåret 2007 då 203 transaktioner genomfördes, säger Pär-Ola Hansson, ansvarig för Transaction Advisory Services för EY i Europa.

Det största förvärvet under 2014 var Medas köp av Rottapharm för 2,275 miljarder euro, medan Investors försäljning av sin andel i Lindorff var årets största avyttring. Assa Abloy genomförde flest antal förvärv under året, tretton stycken, varav fem slutfördes under det fjärde kvartalet.

Alla fyra kvartal under 2014 var starka jämfört med tidigare år, men det fjärde kvartalet sticker ut med 50 transaktioner, vilket gör det till det bästa kvartalet sedan fjärde kvartalet 2007. Det stora antalet transaktioner under årets sista kvartal var ett resultat av ovanligt många avyttringar, totalt 19 stycken.

– Vi tror att antalet avyttringar kommer att fortsätta öka framöver. När världen förändras allt snabbare behöver företag i högre utsträckning arbeta med strategisk portföljhantering, genom såväl förvärv som avyttringar, säger Pär-Ola Hansson.

Jämfört med 2013, då hela 27 procent av svenska storbolags förvärv utgjordes av amerikanska målbolag, skiftades förvärvsfokuset under 2014 tillbaka till Norden och Västeuropa. Dessa marknader stod tillsammans för 64 procent av förvärven, medan de amerikanska utgjorde 16 procent.

För mer information, kontakta:
Pär-Ola Hansson, ansvarig för Transaction Advisory Services för EY i Europa, 070-318 9677, par-ola.hansson@se.ey.com
Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-565 0278, katarina.roslund@se.ey.com

Om EY Corporate Transaction Trends
Transaktionerna som undersökts i studien är transaktioner genomförda av stora svenska företag som antingen är listade på Stockholmsbörsen och har ett marknadsvärde på mer än fem miljarder SEK eller onoterade företag som har en omsättning på mer än tio miljarder kronor. Svenska företag som är kontrollerade av utländska ägare är exkluderade, såvida de inte har huvudkontor i Sverige. Enbart bekräftade transaktioner som genomfördes under perioden med ett uppskattat värde över 50 miljoner kronor och som har lett till en signifikant förändring i inflytande räknas i studien. Om stora svenska företag finns med på båda sidor av samma transaktion, räknas transaktionen som ett förvärv. Publika uppköp av tredje part och avknoppningar räknas som avyttringar.

Om EY
EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.

Taggar: