Läkemedelsbranschen storsatsar på appar för smartphones

Läkemedelsindustrins investeringar i sociala och digitala medier har ökat dramatisk det senaste året. Mest pengar satsar företagen på appar för smartphones, webbsidor för att utbilda patienterna och plattformar för sociala medier. Det visar den nya studien Progressions: Pharma 3.0 från Ernst & Young.

Läkemedelsindustrins investeringar i sociala och digitala medier har ökat med 78 procent det senaste året. Majoriteten av dessa investeringar, totalt 41 procent, handlar om olika applikationer för smarta telefoner. Men även investeringar i plattformar för sociala medier, webbsidor i utbildande syfte och olika stödprogram är viktiga områden för att läkemedelsbranschen ska kunna möta de nya behoven och kraven i en patientstyrd, datadriven och resultatorienterad vård.

Mobila lösningar är det område som ökar snabbast. Från att ha stått för endast 16 procent av branschens investeringar inom digitala lösningar, under 2006 till 2009, är siffran nu uppe i 50 procent.

– Studien visar tydligt att läkemedelsföretagens traditionella roll att utveckla och producera läkemedel har förändrats. Att vara framgångsrik i branschen handlar inte längre om att bara ta fram nya läkemedel – det handlar om hur företagen faktiskt kan påvisa förbättringar i hälsoresultat, säger Björn Ohlsson, ansvarig för Life Science-sektorn på Ernst & Young, och fortsätter:

– Detta leder till att läkemedelsföretagen måste hitta nya innovativa affärsmodeller och vi kommer framöver att se många spännande branschöverskridande samarbeten framöver som exempelvis det mellan Bayer Diabetes Care och Nintendo.

Digitala initiativ inom cancerbehandling är vanligast
De flesta smartphone-applikationerna fanns tidigare inom diabetes och blodsockerkontroll. Men nu visar Ernst & Youngs studie att digitala initiativ kopplat till behandling av cancer är vanligast. Idag finns det applikationer inom 14 olika terapiområden, bland annat lösningar som hjälper patienterna att hålla koll på hur ofta de behöver vaccinera sig, att hantera dropp för behandling av blödarsjuka och att hitta närmaste cancerkliniker inom en radie av flera mil.

Nya affärsmodeller
Läkemedelsföretagen satsar allt med på att utveckla affärsmodeller som ska hjälpa patienterna utifrån ett med holistiskt synsätt. Det kan vara allt från att behandla och hantera olika sjukdomar till att koordinera vårdinsatserna i flera olika stadier av behandlingen. Flera av världens största läkemedelsbolag har nyligen inlett samarbeten med teknik- och e-hälsoföretag vars främsta affärsidé är att hjälpa patienter att hantera sin sjukdom mer effektivt, och på ett enklare och säkrare sätt dela personliga data med olika vårdinstanser.

Kontaktpersoner
Björn Ohlsson, ansvarig för Life Science-sektorn på Ernst & Young, tfn 070-819 62 63
Jenny Bildsten, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.bildsten@se.ey.com, 08-520 590 43

Om Ernst & Young
Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 141 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential.
www.ey.com/se
Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Taggar: