Laurent Leksell är en av Sveriges främsta entreprenörer

Laurent Leksell, Elekta AB, blev igår utvald till region Stockholms främsta entreprenör i tävlingen Entrepreneur of the Year – det inofficiella mästerskapet i entreprenörskap. Utmärkelsen fick han bland annat för hans utveckling av den ”oblodiga” strålkniven Leksell Gamma Knife. Laurent Leksell kommer att representera region Stockholm och därmed tävla mot nio andra regioner i den nationella Entrepreneur Of The Year-finalen som går av stapeln i Stockholm den 29 november.

Syftet med utmärkelsen Entrepreneur of the Year är att uppmärksamma framgångsrika entreprenörer som kan bli förebilder för näringslivet och därigenom inspirera andra entreprenörer.

– Entreprenörskap är ett fundament för Sveriges fortsatta framgång som nation. Det är därför jag med stor tillfredsställelse kan konstatera att vi i år hade en mycket tuff konkurrens bland de nominerade. Utmärkelsen Entrepreneur of the Year ger en signal om att Laurent Leksell följer i andra framgångsrika entreprenörers fotspår som Ingvar Kamprad (IKEA) och Torsten Jansson (New Wave Group AB) säger Anna-Stina Nordmark Nilsson vd för Företagarna och ordförande i juryn för Entrepreneur of the Year i region Stockholm, och fortsätter:

– Årets vinnare har sållats ut ibland flera enastående företagare och det är en stor ära att få utnämna Laurent Leksell till Entrepreneur of the Year 2007 i region Stockholm. Laurent är en stark och framgångsrik entreprenör som nu kommer att gå vidare till riksfinalen Stockholm i november. Vinnaren där går sedan vidare till världsfinalen våren 2008, där han eller hon tillsammans med medtävlande från 44 andra länder tävlar om titeln World Entrepreneur of the Year.

För mer information och fotografier på Leksell Gamma Knife, besök www.elekta.com

Kontaktpersoner: Johan Kaijser, Ernst & Young, 08 – 520 295 04, johan.kaijser@se.ey.com Sara Källander, Ernst & Young, 08-520 590 74, sara.kallander@se.ey.com Peter Ejemyr, informationschef Elekta, 08-587 254 99, peter.ejemyr@elekta.com

Om Entrepreneur of the Year – den internationella utmärkelsen för entreprenörer Entrepreneur of the Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå. Vinner gör den entreprenör som bäst personifierar kriterierna verksamhetsutveckling, lönsamhet samt ledarskap och samhällsengagemang. Entrepreneur of the Year delas ut till entreprenörer i 45 länder. Arrangör: Ernst & Young. Presentatör: SEB. Huvudmediapartner: E24, Officiella leverantörer: Audi och Scandic. Mediapartner: Tidningen Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.nu.