Marknaden för transaktioner fortsatt svag

Antalet transaktioner minskar för tredje kvartalet i rad. Totalt slutförde svenska storföretag 16 affärer – en minskning med 16 procent jämfört med föregående kvartal och med 64 procent jämfört med samma period föregående år. Det visar Ernst & Youngs nya kartläggning av företagstransaktioner. Största förvärvet för perioden stod Ericsson för.

– Det här är det tredje rekordlåga kvartalet i rad och transaktionsmarknaden ser fortsatt svag ut för resterande del av året, säger Pär Ola, chef för Transaction Advisory Services på Ernst & Young, och fortsätter:

– Det finns företag som trots tuffa tider har starka balansräkningar och som visar ett opportunistiskt beteende – företag som i dessa tider ser möjligheter till relativt billiga förvärv. Det finns också företag som står inför omstruktureringar och framtvingade försäljningar, men vi har ännu inte sett någon större effekt av detta hittills. Och få signaler pekar på att vi får se någon signifikant ökning under det fjärde kvartalet.

Av de 16 transaktionerna som företagen slutförde var tolv förvärv, vilket är i nivå med tidigare kvartal. Antalet försäljningar föll dock ytterligare – endast fyra avyttringar slutfördes.

Fyra av transaktionerna inkluderade målbolag som har en omsättning på över 100 miljoner euro. Samtliga av dessa var förvärv. Den största affären var Ericssons köp av huvuddelen av Nortels nordamerikanska mobilverksamhet.”

Studien visar vidare att • bygg- och tillverkningsindustrin stod för 31 procent av alla företagstransaktioner och var därmed den mest aktiva sektorn, tätt följd av finans- och fastighetsindustrin samt telekom, IT och media.
• största avyttringen var Swedish Matchs försäljning av sin versksamhet i Sydafrika till Phillip Morris International.
• endast 56 transaktioner genomfördes under årets första tre månader, jämfört med 128 transaktioner under samma period föregående år.
• 69 procent av alla transaktioner skedde i Norden och Västeuropa.

– 2009 kommer sannolikt att bli det svagaste året för företagsaffärer under ett decennium. Marknadens aktörer är emellertid generellt sett mer optimistiska och det är troligt att antalet transaktioner kommer att öka under 2010, avslutar Pär-Ola Hansson.

Kontaktpersoner Pär-Ola Hansson, partner och affärsområdeschef, Transaction Advisory Services, Ernst & Young, par-ola.hansson@se.ey.com, 08-520 596 77, 070-318 96 77.
Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.rodin@se.ey.com, 08-520 590 43.

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 144 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.