Martin Gren, Axis AB, är Sveriges främsta entreprenör

Martin Gren, från det börsnoterade IT-företaget Axis AB, blev i går kväll utsedd till Sveriges främsta entreprenör när finalen av Ernst & Young Entrepreneur of the Year gick av stapeln. Martin Gren mottog även priset för bästa internationella tillväxt. Maria Åkerberg, Dermanord Svensk Hudvård AB, vann juryns specialpris Årets kvinnliga stjärnskott och Hamdija Jusufagic, System Verification Sweden AB, vann priset som Årets manliga stjärnskott.

Juryns motivering löd: ”Årets vinnare har utvecklat säkerhetsutrustning som finns i affärer, industrier, banker och på flygplatser världen över. Med visionärt tänkande och nyskapande kreativitet har årets vinnare byggt upp en mångmiljardindustri som bidrar till att skapa en säkrare värld.”

– Jag är glad och stolt över att ha tilldelats priserna. Vi på Axis vet att det har varit i hård konkurrens med många andra duktiga entreprenörer och företagare i Sverige. Att vara entreprenör innebär att hela tiden ligga i framkant. Det har vi varit duktiga på genomgående under företagets 25-år, säger Martin Gren och fortsätter: – Andra viktiga framgångsfaktorer är att vi har arbetat strikt med vår affärsmodell samt fokuserat på utveckling av nätverksprodukter. Att anställa och behålla bra engagerade medarbetare är en annan viktig faktor som legat till grund för Axis framgång.

Utnämningen av Ernst & Young Entrepreneur of the Year skedde i samband med en galamiddag i Blå Hallen på Stadshuset i Stockholm. Vid evenemanget, som kallats näringslivets Oscarsgala, samlades flera av Sveriges mest framstående entreprenörer för finalen av tävlingen.

– I rådande konjunktur känns det extra angeläget att lyfta fram entreprenörer vars idérikedom och framåtanda inte bara skapar tillväxt utan också sporrar morgondagens entreprenörer, säger företagsledaren J. Christer Ericsson, juryordförande för Ernst & Young Entrepreneur of the Year. Martin Gren är en värdig vinnare, en sann entreprenör. Det ska bli spännande att följa honom i världsfinalen 2009.

Bästa internationella tillväxt och årets stjärnskott ----------------------------------------------- Under finalen delades ytterligare tre priser ut. SEB delade ut kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” som även det gick till Martin Gren, Axis AB. Juryns motivering löd: ”Årets vinnare har blivit störst i världen på nätverksbaserade säkerhetskameror genom ett innovativt entreprenörskap och tekniskt affärsmannaskap.”

Juryns specialpris Årets kvinnliga stjärnskott delades ut till Maria Åkerberg, Dermanord Svensk Hudvård AB. Juryns motivering löd: ”Med kreativitet, klokt ledarskap och kemistudier har årets vinnare skapat ett framgångsrecept för naturlig hudvård, fantastisk tillväxt och imponerande lönsamhet.”

Priset Årets manliga stjärnskott mottogs av Hamdija Jusufagic, System Verification Sweden AB. Juryns motivering löd: ”På kort tid har årets vinnare byggt upp en verksamhet som blivit ett av Sveriges största företag inom mjukvarutestning. Årets vinnare är ung, driven och en god förebild för framtida entreprenörer.”

Den nationella juryn består av: • J. Christer Ericsson, juryordförande, JCE Group AB • Carl-Johan Bonnier, Bonnier AB • Mariana Burenstam Linder, Burenstam & Partners AB • Gunvor Engström, Landshövding Blekinge Län • Sven Hagströmer, Investment AB Öresund • Carin Holmquist, Handelshögskolan i Stockholm • Laurent Leksell, Elekta AB, Entrepreneur of the Year 2007 • Gunilla von Platen, Xzakt Kundrelation AB, Årets stjärnskott 2006

Finalister Entrepreneur of the Year • David Axmark, MySQL AB • Richard Båge, Mediaplanet International AB • David Eriksson, North Kingdom Design & Communication AB • Martin Gren, Axis AB • Peter Hunt, Trading House Scandinavia AB • Henry Jarlsson, Kinnarps AB • Mats Johansson och Christer Malm, Orbit One AB • Thord Johansson, Xano Industri AB • Torbjörn Nilsson, Bandstål B Nilsson AB • Hans Östberg, Östberg Group AB

Finalister Årets kvinnliga stjärnskott • Anna Bertilsson och Christina Hahn, VEM Personal i Sverige AB • Ann-Marie Dehlin, Anemon Personlig Assistans AB • Jenny Helldén och Marie Lindqvist Pahlstad, ZilenZio AB • Eva Gavatin, Linköpings Resebyrå AB • Anna Lantz, Aquateq Sweden AB • Kristina Lindhe, The Lexington Company AB • Sara Norman, Hotell Wilhelmina AB • Lina Rickardsson, Pappelina AB • Carin Wester, CWe Form & Design AB • Maria Åkerberg, Dermanord Svensk Hudvård AB

Finalister Årets manliga Stjärnskott • Håkan Andersson, Pro-Safe Security System Sweden AB • Jan Asplund, Aspen i Jönköping AB • Fredrik Bruhn, ÅSTC Aerospace AB • Peter Elam Håkansson, East Capital Holding AB • Mike Helber, Linköpings Hockey Club • Robert Jakobsson, Scandinvent AB • Hamdija Jusufagic, System Verification Sweden AB • Magnus Nyberg, Handelsboden, Skinn & MC-kläder AB • Ulf Strinnholm, Masonite Lättelement AB • Håkan Svensson, Berg Technologies AB

Mer information finns på www.eoy.nu Kontaktpersoner --------------- Patric Nilsson, ansvarig för Ernst & Young Entrepreneur of the Year i Sverige, tfn 0708-77 76 62, patric.nilsson@se.ey.com Jenny Rodin, pressansvarig Ernst & Young, 08-520 590 43, 070-318 90 43, jenny.rodin@se.ey.com

Om Ernst & Young Entrepreneur of the Year Ernst & Young Entrepreneur of the Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Med utmärkelsen vill Ernst & Young synliggöra entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap. Entrepreneur of the Year är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i drygt 135 städer i 50 länder. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Huvudmediapartner: E24, Officiella leverantörer: Audi och Scandic. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm.