Minskad förvärvsaktivitet bland svenska storföretag - en följd av ökad volatilitet på finansmarknaderna

Under det tredje kvartalet 2007 slutförde svenska storföretag 41 transaktioner – en minskning med 21 procent jämfört med föregående kvartal och med 25 procent jämfört med kvartal tre föregående år. Tillbakagången var främst en följd av nedgången i antalet företagsförvärv som sjönk med mer än en tredjedel, jämfört med tidigare rekordnivåer, medan avyttringar av dotterbolag och icke kärnverksamheter ökade något.

Studien Corporate Transaction Trends – Transactions by large Swedish companies kartlägger förvärv och försäljningar som genomförts av de omkring 100 största svenska företagen. Studien, som publiceras en gång i kvartalet, visar att antalet transaktioner minskat jämfört med tidigare kvartal – och det är främst antalet stora förvärv som sjunkit.

– Den osäkra kreditsituationen och svängningarna på aktiemarknaderna under det tredje kvartalet har inte helt oväntat dämpat transaktionsaktiviteten, säger Pär-Ola Hansson, chef för Transaction Advisory Services på Ernst & Young och fortsätter:

– Resultatet för tredje kvartalet ligger ändå i nivå med fjärde kvartalet 2006 och det är möjligt att de mycket höga nivåerna vi såg under första halvan av 2007 inte var långsiktigt uthålliga. Vi ser dock inga starka tecken på en fördjupad nedgång – svenska storföretag går överlag fortsatt mycket bra och det finns ett ganska stort antal transaktioner som är beräknade att avslutas under det fjärde kvartalet.

Storförvärv minskade med 50 procent Antalet stora förvärv minskade med 50 procent jämfört med andra kvartalet. Ett märkbart köp för perioden var SSABs köp av USA-baserade IPSCO, det enda storförvärvet mätt med internationella mått. Vidare fortsatte Tele2 sin omstrukturering – avyttringen av företagets verksamheter i Västeuropa svarade för nästan hälften av de totala avyttringarna under kvartal tre.

Studien visar vidare: ? Förvärvsaktiviteten i Nordamerika har ökat betydligt medan Västeuropa har visat en nedgång. ? Verkstadsindustrin står fortfarande för den största delen av transaktionsaktiviteten men det är även där den största nedgången har skett. Finans- och telekombranschen har ökat sina andelar av den total aktiviteten.

Kontaktpersoner Pär-Ola Hansson, partner och affärsområdeschef, Transaction Advisory Services, Ernst & Young, par- ola.hansson@se.ey.com, 08-520 596 77, 070-318 96 77.
Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.rodin@se.ey.com, 08-520 590 43.

Om Ernst & Young Ernst & Young är ett ledande nätverk av revisionsföretag på den globala marknaden. Vi erbjuder tjänster präglade av integritet, kvalitet och professionalism. Våra tjänster omfattar revision, redovisning och management consulting samt skatte- och transaktionsrådgivning. Våra 114 000 medarbetare är revisorer och rådgivare i fler än 140 länder. Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen legal enhet. För mer information besök www.ey.com/se