Naiv inställning till korruption bland svenska företag

Svenska företag är dåliga på att arbeta för att förebygga korruption, det visar en ny internationell studie från revisions- och rådgivningsföretaget EY. Endast 13 procent av de svenska företagen genomför bakgrundskontroller på leverantörer och andra samarbetspartner och dessutom uppger 45 procent av de anställda att de inte fått någon antikorruptionsträning.

I korruptionsstudien ”Fraud and corruption – the easy option for growth?” har EY tillfrågat 3 800 anställda på större företag i 38 länder i Europa, Mellanöstern, Indien och Afrika om deras syn på korruption. I studien uppger 61 procent av respondenterna från tillväxtländer att korruption är vanligt förekommande i deras länder, jämfört med tio procent av respondenterna från Sverige.

– Svenska företagsledare blir oftast förvånade när korruption uppdagas här, de tror inte att det förekommer i Sverige. De har också ofta en naiv inställning till de globala korruptionsriskerna eftersom de är invaggade i föreställningen att andra länder fungerar ungefär som Sverige. De uppdaterar därför inte sina processer i tillräckligt stor utsträckning för att motverka korruption när de expanderar utomlands, säger Erik Skoglund, ansvarig för FIDS på EY i Norden.

Endast 13 procent av de svenska respondenterna uppger att deras företag genomför bakgrundskontroller på sina leverantörer och andra samarbetspartner. I övriga Västeuropa är den siffran 18 procent. Många svenska företag har däremot en antikorruptionspolicy, men hela 66 procent saknar en uttalad beskrivning av vad som händer om en anställd bryter mot regelverket. Vidare uppger 21 procent av svenskarna att deras företag har vidtagit åtgärder mot anställda för brott mot antikorruptionspolicyn, jämfört med ett genomsnitt på 30 procent i övriga Västeuropa och 46 procent i tillväxtländerna. Hela 45 procent av svenskarna uppger att de inte fått någon antikorruptionsträning, i jämförelse med 40 procent i Västeuropa och 26 procent i tillväxtländerna.

– Antikorruptionsarbetet tas inte riktigt på allvar i Sverige. Företagen skriver en policy och lägger upp den på intranätet, men de genomför inte periodiska utbildningar i policyn och de saknar riktlinjer för vad som händer om en anställd bryter mot reglerna, säger Erik Skoglund.

I genomsnitt upplever 20 procent av de svarande i EY:s studie att en antikorruptionspolicy skulle hämma företagets konkurrenskraft och tillväxt. I Sverige är motsvarande siffra 12 procent. Studien visar dock snarare ett samband mellan ökade intäkter under de senaste två åren och efterlevnad av etiska standarder. I genomsnitt uppger bland annat 63 procent av respondenterna från företag med ökade intäkter att de har antikorruptionspolicies och 50 procent att det finns ett internt stöd för att rapportera oegentligheter, jämfört med 53 procent och 30 procent i de företag som visar minskade intäkter.

– Att mutor skulle vara nyckeln till framgång när man etablerar sig på högriskmarknader är en seglivad myt som även finns hos vissa svenska företag. Vår studie visar att de företag som ökat sina intäkter de senaste två åren även är de som tar arbetet mot korruption på allvar. Dessa företag har tydliga policies och processer mot korruption och upplevs också som mer etiska av sina anställda, säger Erik Skoglund.

EY:s korruptionsstudie visar också att:

• 17 procent av de svenska respondenterna anser att chefer på deras företag är under press att expandera till högriskmarknader. Motsvarande siffra i övriga Västeuropa är 23 procent och i tillväxtmarknaderna 44 procent.
  • 82 procent av de svenska respondenterna anser att deras ledning får rätt information för att korrekt bedöma det finansiella resultatet i affärsenheterna. Motsvarande siffra i övriga Västeuropa är 66 procent och i tillväxtmarknaderna 72 procent.
  • Endast nio procent av de svenska respondenterna anser att företag i Sverige friserar sina finansiella resultat. Motsvarande siffra i övriga Västeuropa är 33 procent och i tillväxtmarknader 42 procent.
  • 57 procent av de svenska respondenterna anser att deras företag är transparenta och även kommunicerar negativa finansiella avvikelser till moderbolaget. Motsvarande siffra i övriga Västeuropa är 43 procent och i tillväxtländer 41 procent.
  • 20 procent av de svenska respondenterna anser att det är berättigat att på något sätt manipulera de finansiella resultaten för att företaget ska överleva. Motsvarande siffra i övriga Västeuropa är 33 procent och i tillväxtländer 54 procent.

Framgångsrikt arbete mot korruption

EY har genomfört ett flertal korruptionsundersökningar de senaste tio åren. Resultaten visar på flera gemensamma nämnare hos företag som framgångsrikt arbetar mot korruption:

• Styrelsen är engagerad och utmanar företagsledningens arbete mot korruption.
  • Verktyg för analys av stora mängder data används för att förbättra regelefterlevnad och korruptionsutredningar.
  • Analys av korruptionsrisker ingår i faktainsamlingsarbetet vid förvärv.
  • Företagen har en transparant och tydlig process för att hantera tips om oegentligheter.
  • Företagen har välgenomtänkta utbildningsinsatser inom anti-korruptionsområdet.
  • Internrevisonen och funktionerna för regelefterlevnad inom företagen erhåller tillräckliga resurser för att kunna genomföra ett bra arbete.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Skoglund, ansvarig för Fraud Investigation and Dispute Services på EY i Norden, 070- 3189939 erik.skoglund@se.ey.com

Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-5650278, katarina.roslund@se.ey.com

Om undersökningen
På uppdrag av EY genomförde Ipsos mellan december 2014 och januari 2015 3 800 intervjuer med anställda på större företag i 38 länder i Europa, Mellanöstern, Indien och Afrika (EMEIA), antingen online eller personligen. Intervjuerna genomfördes anonymiserade på det lokala språket.

Om EY
EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.

Taggar: