Ny studie: Nordiska företag väl rustade för framtiden

Enligt en ny rapport från rådgivnings- och revisionsföretaget EY ser nordiska företag med tillförsikt mot framtiden. 7 av 10 respondenter menar att de under året som gått sett över såväl strategi som portfölj, och nästan hälften kommer genomföra M&A:s under kommande året.

I den nya rapporten EY Global Capital Confidence Barometer kartlägger och analyserar EY trender i styrelserum världen över. Enligt studien förväntar sig 74 procent av nordiska företagsledare, som påverkats av minskade intäkter under pandemin, en ökning till pre pandemiska nivåer under de nästkommande två åren. 72 procent av de nordiska respondenterna menar att de under det senaste året påskyndat arbetet med att se över såväl strategi som portfölj, men inte ens hälften menar att pandemin är den bakomliggande orsaken.

Företag i Norden verkar i allmänhet ha ett tydligt fokus på framtiden. De svarar upp bra på förändringar i deras ekosystem, hanterar potentiella effekter av geopolitiska förändringar och relaterade risker, och letar kontinuerligt efter möjligheter till förvärv för att utveckla sin affär. Lägg därtill ett stort fokus på digitalisering i allt ifrån kundresor till att effektivisera interna processer, säger Henrik Eriksson, Head of Strategy and Transactions, EY Sverige,

Av de uppemot hälften nordiska företag som kommer att genomföra M&A:s under det kommande året uppger 59% att de främst kommer att fokusera på att förbättra den operativa kapaciteten. Företagens planer på att investera sig ut ur krisen kan öka trycket på M&A-marknaden, med ökad konkurrens som följd.

Oavsett om företagens förvärvsintentioner är stora eller små förväntar sig många hård konkurrens, främst från Private Equity-bolag, som är väletablerade i Norden.  Med tanke på den motståndskraft som många nordiska företag dessutom har visat under pandemin, förväntar vi oss att internationella aktörer riktar sig mot nordiska tillgångar kommande år, säger Henrik Eriksson.

Förutom förvärv uppger respondenterna avyttringar som en av de främsta drivkrafterna för att balansera sin portfölj och förbättra marginaler. Detta kan också bidra till att öka trycket på M&A-marknaden, även om det fortsatt är osäkert hur pandemin fortlöper och vilka eventuella finansiella effekter som detta medför, i synnerhet inom sektorer som visat sig mer exponerade.

Om rapporten:
I den nya rapporten EY Global Capital Confidence Barometer kartlägger och analyserar rådgivnings- och revisionsföretaget EY trender i styrelserum världen över. Undersökningen är baserad på kvalitativa intervjuer med 2400 chefer i 52 länder.  Undersökningen genomfördes mellan december 2020 och januari 2021.

För mer information, kontakta:
Oscar Forsman, PR-chef EY Sverige, 0766332695, oscar.forsman@se.ey.com

Om EY
EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. www.ey.com/se