Osäkra utsikter för tillväxtföretag i Österbotten – vilket syns särskilt på behovet att anställa arbetstagare

Enligt en nationell enkät som revisions- och konsultföretaget EY har låtit göra har de osäkra ekonomiska utsikterna en stor inverkan på tillväxtföretagen. Förväntningarna på att anställa nya arbetstagare och att öka omsättningen är svaga på riksnivå. Tillväxtförväntningarna är svagast i Österbotten och Savolax-Karelen.

Österbotten placerar sig näst sist i regionjämförelsen i fråga om företagens tillväxtvilja, förväntningarna på ökad omsättning, planerna att anställa arbetstagarna och internationalisering.

Den osäkerhet som framgår av svaren återspeglas i synnerhet i behovet att anställa arbetstagare. Tre av fyra företag i Österbotten uppskattar att antalet anställda under de följande tre åren ökar med mindre än 20 procent på årsnivå. Fem procent av respondenterna tror att företaget möjligen minskar personalen. Statistikcentralens kriterium för tillväxtföretag är att antalet anställda ökar med över 20 procent per år.

”De osäkra ekonomiska utsikterna och ökade kostnaderna är de största hindren för tillväxt nationellt och i Österbotten. Å sin sida är det positivt att 11 procent av tillväxtföretagen i Österbotten tänker etablera sig på börsen under de närmaste åren. Den siffran är den bästa på nationell nivå”, säger EY:s regiondirektör i Österbotten Kristian Berg.

I Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten finns starka energi- och matkluster som främjar tillväxten.

”Vi borde fokusera på hur vi lyckas locka kompetent arbetskraft. Det är den viktigaste hörnstenen för framtidens tillväxt och framgång”, fortsätter Berg.

I IRO Researchs enkät deltog 180 tillväxtföretag från olika delar av Finland. Den nedre gränsen för företagens omsättning var fem miljoner euro.

Tillväxtföretagartävlingen kommer till Vasa

EY har redan i årtionden lyft fram betydelsen av tillväxtföretag och dess tävling Entrepreneur Of The Year har blivit världens prestigefullaste företagartävling. Tävlingen har arrangerats i Finland i över 20 år och under årens lopp har över tusen finska företag deltagit i tävlingen .

”Med hjälp av tävlingen vill vi stödja företagande och betona vikten av tillväxtföretagarna som byggare av välfärd och framgång i Finland. Tävlingen belönar årligen förebildliga företagare, för vilka programmet ger en unik kanal för nationell kamratinlärning, nätverkande och tankeutbyte”, säger Berg.

Tidigare företag från Österbotten som rönt nationell framgång har varit bland annat Juustoportti, WE Tech Solutions, Fresh Servant, Wasa Dredging, RL-Trans, Ahola Transport och Dermoshop.

Titeln EY Entrepreneur Of the Year kan ges till företagare med en omsättning på över 3,5 miljoner euro, en växande och lönsam verksamhet och minst tio anställda. Av deltagarna i familjeföretagsserien krävs dessutom att släkten har lett företaget i minst två generationer. Kriterierna för att delta i serien för uppstartföretagare betonar antingen snabbt växande omsättning eller företagsidéns samhällseffekt.

Tävlingens regionala evenemang arrangeras i Vasa den 31 maj och tävlingsfinalisterna för år 2023 publiceras i oktober. Vinnaren prisbelönas vid en gala i Helsingfors den 27 oktober 2023.

Läs mer om tävlingen: EY Entrepreneur Of The Year

Kristian Berg
EY:s revisionspartner och Österbottens regiondirektör
kristian.berg@fi.ey.com
tfn 050 590 58 75

Niina Afflecht
Head of PR & Communications
niina.afflecht@fi.ey.com
tfn 050 506 76 42

EY | Building a better working world

På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte "Building a better working world" och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/fi.