Pressinbjudan Almedalen: Hur korrupt är vår privata och offentliga sektor?

Hur korrupt är vår offentliga sektor?

Ernst & Young har under våren 2012 frågat högre tjänstemän och politiker på Sveriges samtliga kommuner och landsting, samt representanter för de 100 största kommunala bolagen, om korruption. Hur omfattande är korruptionen? Den första juli 2012 får vi en ny svensk mutlagstiftning. Var går den nya gränsen för mutor? Hur står sig den nya lagstiftningen internationellt? Leder den verkligen till minskad korruption i Sverige?

Under detta seminarium debatteras resultaten från opinionsundersökningen, samt den nya svenska mutlagstiftningen, av Björn Eklundh, kommundirektör, Upplands Väsby kommun, Eva Fröjelin, generaldirektör för Ekobrottsmyndigheten, Ingela Lindh, vd på Stockholmshem, Claes Sandgren, professor och ordförande på Institutet mot mutor och Erik Skoglund, ansvarig för Fraud Investigation and Dispute Services på Ernst & Young. Moderator är Peter Eriksson, Grayling.

Efter seminariet kommer Erik Skoglund, Ernst & Young, att finnas tillgänglig för intervjuer om den genomförda opinionsundersökningen.

Tid: Måndag 2 juli kl. 15.00-16.00
Plats: Clarion Hotell Wisby, Erlanderska rummet

Är du korrupt? – debatt med bland andra justitieminister Beatrice Ask

Ernst & Young har frågat högre tjänstemän på Sveriges 500 största företag om deras inställning till korruption och mutor. Hur vanligt är korruption inom den privata sektorn? Vem är korrupt? Varför förekommer korruption? Den 1 juli 2012 får vi en ny svensk mutlagstiftning. Hur står den sig internationellt? Kommer den att leda till minskad korruption i Sverige? Under detta seminarium debatteras resultatet från opinionsundersökningen, samt den nya svenska mutlagstiftningen, av Beatrice Ask, justitieminister, Bo Berndtsson, Chief Compliance Officer, AB Volvo, Ann-Marie Hedbeck, chefsjurist på Skanska, Erik Skoglund, ansvarig för Fraud Investigation and Dispute Services på Ernst & Young och Gunnar Stetler, överåklagare, Riksenheten mot korruption. Moderator är Peter Eriksson, Grayling.

Efter seminariet kommer Erik Skoglund, Ernst & Young, att finnas tillgänglig för intervjuer om den genomförda opionsundersökningen.

Tid: Onsdag 4 juli kl. 15.00-16.00
Plats: Clarion Hotell Wisby, Erlanderska rummet

För mer information kontakta Jenny Bildsten på Ernst & Young, tel. 08 - 520 590 43 eller jenny.bildsten@se.ey.com

Om Ernst & Young
Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 152 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se
Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.